ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ابتکار:

مهمترین اولویت دولت تدبیر و امید اصلاح نگرش به محیط زیست است

شهروندان:
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مهمترین اولویت دولت تدبیر و امید اصلاح نگرش به محیط زیست است، اظهار داشت: برطرف کردن معضلات زیست محیطی و همکاری و تعامل با دستگاه های ذیربط از اساسی ترین وظایف این سازمان می باشد.

دکتر معصومه ابتکاربه گزارش ایرنا، معصومه ابتکار که شنبه شب در برنامه ˈدو نیم ساعتˈ شبکه خبر حضور یافته بود، اظهار داشت: رویکرد دولت این است که در همکاری نزدیک با مجلس شورای اسلامی، به نتایج مطلوبی در بخش زیست محیطی دست یابد و در همین راستا تلاش خواهد شد تا با احیای شورای عالی محیط زیست، معضلات دریاچه ارومیه و سایر تالاب های کشور را که دچار بحران یا از میان رفتن هستند، حل کند.

ابتکار با اشاره به توافق های به عمل آمده با سایر دستگاههای اجرایی کشور گفت: در خصوص پیگیری و رفع آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور، چندین برنامه کوتاه و بلندمدت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: هم اکنون با پخش بنزین ˈیورو ۴ˈ در اراک و تهران تا حدودی به پالایش هوای این شهرها کمک شده و این اراده وجود دارد که در سایر شهرهای بزرگ نیز از این فرآورده استفاده شود.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه دیگر نباید از ترکیبات پتروشیمی در تولید بنزین استفاده شود، گفت: بخش عمده آلودگی شهرهای بزرگ استفاده از بنزین با کیفیت پایین است که در نظر است با تولید بنزین استاندارد به این معضل پایان داده شود.

رییس سازمان محیط زیست با اشاره به حیات وحش دریاچه ارومیه و خشک شدن این دریاچه اظهار داشت: متاسفانه با برداشت بی رویه از سفره آب های زیرزمینی و ایجاد سد بر سر راه برخی رودخانه های منتهی به دریاچه ارومیه، این منطقه با فاجعه زیست محیطی روبرو شده است.

ابتکار با بیان اینکه همکاری و آموزش کشاورزان و مردم منطقه می تواند تا حدود زیادی از مشکلات این دریاچه بکاهد، تصریح کرد: در حال حاضر آقای عیسی کلانتری (وزیر اسبق کشاورزی) برای این مهم انتخاب شده تا برای کاستن از مشکلات دریاچه اقدام کنند. در همین رابطه نیز چندین جلسه و مشورت نیز با حضور وزیر نیرو در خصوص ˈحق آبهˈ دریاچه داشته ایم که با نتایج قابل قبولی به دست آمده است.

وی همچنین یادآور شد که حق ˈآبه هامونˈ نیز مورد توجه قرار گرفته و با سفر حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان به ایران بر آن تاکید شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه برداشت بی رویه سفره آب های زیر زمینی در حاشیه زاینده رود در چند سال گذشته و سیاست های نادرست، برای این رودخانه مشکل آفرین بوده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر بنابر برخی ملاحظات، رودخانه زاینده رود که از رودهای مهم مرکزی کشور است دچار بحران شده و این بحران در نهایت به تالاب گاوخونی در جنوب این رودخانه سرایت کرده و باعث بروز مشکل در منطقه شده است.

معصومه ابتکار با اشاره به دیدار خود با دولتمردان عراقی نیز یادآور شد: در عراق در خصوص ریزگردها و اینکه چگونه می توان با آن مبارزه کرد به توافقات مناسبی با دولت این کشور رسیدیم و امیدواریم این توافقات به عمل آمده هرچه زودتر عملیاتی شود.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت عراق نیز بر همکاری با ایران در زمینه محیط زیست علاقمند است، افزود: در دیدار با نخست وزیر عراق نیز برای مبارزه با ریزگردها و ایجاد پارکهای مشترک تاکید شده است.

معاون رییس جمهور همچنین از آمادگی ایران جهت آموزش نیروهای عراقی در زمینه محیط زیست و آمادگی طرف مقابل خبر داد.

ابتکار همچنین در بخش دیگری از سخنان خود بهداشت و ایمنی در عتبات عالیات را مهم توصیف کرد و گفت: ایران آمادگی دارد تا نیروهای عراقی را در جهت حفظ بهداشت و ایمنی در عتبات عالیات یاری کند.

ˈممنوع بودن شکار در کل کشورˈ، از نکات دیگری بود که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به آن اشاره و خاطرنشان کرد: قرار است قوانین جدیدی در حمایت از محیط بانان کشور وضع شود تا آنان در برخورد با شکارچیان غیرمجاز عملکرد مناسب تری داشته باشند.