ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک کارشناس اقتصادی:

شهروندان در ازای انصراف از یارانه، از دولت برنامه می‌خواهند

شهروندان:
یک کارشناس مسایل اقتصادی،انصراف دادن افراد برخوردار جامعه از دریافت یارانه نقدی را یک ضرورت دانست و گفت: مردم در ازای انصراف از دریافت یارانه نقدی از دولت انتظار برنامه دارند.

انصراف از یارانهبه گزارش ایرنا، احمد میدری عصر جمعه در برنامه پایش شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: کسانی که انصراف می دهند، می خواهند بدانند که پول حاصل از انصراف آنها در چه محلی و برای چه کاری صرف می شود و دولت در ازای انصراف دریافت کنندگان یارانه، چه اقدامات مفیدی انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث افزایش تورم در کشور شده است، گفت: کنترل تورم باید هدف و اولویت اول دولت باشد. تورم چیزی است که آن را حتی نباید به دشمن توصیه کرد چرا که تبعات آن بسیار فراگیر است.

این کارشناس با بیان اینکه تورم دلایل مختلف دارد، گفت: یکی از دلایلی که در سالهای اخیر باعث افزایش تورم در کشور شد، پرداخت یارانه های نقدی به مردم بود که باعث شد دولت با تشدید کسری بودجه مواجه شود و به دنبال آن بخش های سرمایه گذاری و تولید در کشور تضعیف شود.

میدری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا شما یارانه نقدی دریافت می کنید ، گفت: بنده یارانه نقدی دریافت می کنم و تاکنون هم انصراف نداده ام اما تصمیم دارم جزو انصراف دهندگان باشم.

تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه

علینقی مشایخی عضو پویش مردمی انصراف از یارانه نقدی هم در این برنامه گفت : ما نامه درخواست انصراف را امضا کردیم تا هموطنان ما و کسانی که به یارانه احتیاج ندارند تشویق شوند و یارانه نگیرند.

وی افزود: طرح هدفمندی یارانه ها طرحی مترقی بود که می توانست باعث توسعه، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد شود و بهره وری و منابع انرژی را بالا ببرد.

مشایخی با ابراز تاسف از شروع غیرعقلانی این طرح گفت: قرار بودنیمی از عواید حاصل از افزایش قیمت حامل ها به خانواده های کم درآمد اختصاص یافته و بقیه هم صرف تولید شود اما از آنجا که این طرح متاسفانه اشتباه و غیرعقلانی شروع شد، میزان یارانه اعلام شده فراتر از افزایش قیمت حامل ها بود.

وی در پاسخ به این سوال که مایل است پول حاصل از هدفمندی یارانه ها در کدام یک از چهار مورد بهداشت، بیمه بیکاری، تولید و خانواده های کم درآمد هزینه شود، گفت: حوزه ای که برای من اولویت دارد متاسفانه جزو این چهار گزینه نیست و آن آموزش و پرروش است.

وی ادامه داد: اگر آموزش و پرورش که بسیار فقیر است تقویت شود حتی مشکل بهداشت و درمان نیز حل می شود.

میثم هاشم خانی نیز در گفت و گوی تلفنی با این برنامه در خصوص انصراف یک گروه از دریافت یارانه گفت: حدود هفت روز پیش با امضای ۸۰ اقتصاد دان، ۲۴ جامعه شناس و ۲۴ هنرمند نامه ای خطاب به آقای روحانی منتشر کردیم.

وی افزود: مضمون اصلی این نامه این بود که با توجه به مشکلات وسیعی که در حوزه آموزش در مناطق محروم کشور وجود دارد، امضا کنندگان این نامه از آقای روحانی خواستند تا ساز و کار شفافی ارائه شود و افرادی که مایلند از بخشی یا کل یارانه نقدی شان چشم پوشی کنند، انتظار دارند دولت منابع مالی آزادشده را برای مدارس مناطق محروم و بهبود وضعیت فیزیکی آموزش و پرروش این مناطق هزینه کند.

وی ادامه داد: این افراد از دولت می خواهند در ازای این اقدام گزارش های مالی شفاف ارائه کند.

عسگراولادی: شاهد بهبود فضای صادرات هستیم

اسدالله عسگراولادی رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران که به برنامه اقتصادی پایش دعوت شده بود، گفت: از سه تا چهار ماه گذشته تا کنون فضای خوبی برای صادرات کشور ایجاد شده و توانسته ایم حجم صادرات کشور را افزایشم دهیم و از این بابت راضی هستیم.

این صادر کننده نمونه کشور گفت: باید برنامه های اقتصادی کشور به گونه پیش برود که بتوانیم در سال ۹۳ میزان صادرات را به ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهیم و این رقم را در سال های بعد به رقم های بالاتری ارتقا دهیم.

در شرایط رو به جلو قرار داریم

عسگراولادی تصریح کرد: به لحاظ شرایط اقتصادی و زمینه صادرات کشور، برخلاف شرایط سال های گذشته، در زمان حاضر در شرایط بهبود و روبه جلو هستیم.

وی یکی از مشکلات سال های گذشته را عدم هماهنگی میان دستگاه و وزارتخانه های مختلف ذکر کرد و گفت: در برخی موارد شاهد بودیم وزاتخانه های مختلف نه تنها یکدیگر را تشویق نمی کردند، بلکه یکدیگر را خنثی می کردند.

این فعال بازرگانی در ادامه مطالب خود، سه محور اشتغال، سرمایه گذاری و جذب سرمایه های داخلی و مهار گرانی و تورم را از اصلی ترین عوامل کمک به اقتصاد کشور دانست و بر ضرورت توجه به این سه مقوله و نیز اهمیت حرکت در مسیر خودباوری و خودکفایی تاکید کرد.

دولت حرکت خوبی را برای توسعه و رشد اقتصادی آغاز کرده است

عسگراولادی همکاری و همراهی قوای سه گانه برای رشد همه جانبه کشور به ویژه در زمینه اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و گفت: اگر بخواهیم امروز به حرکت قوای سه گانه در مسیر توسعه و رشد اقتصادی کشور نمره بدهیم، قوه مجریه نمره اول را می گیرد چرا که حرکت لازم را شروع کرده و دو قوه دیگر هم در مسیر کمک به دولت قرار گرفته اند.