ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
ضمن اعلام مطالبات جامعه معلولان از روحانی عنوان شد:

معلولانی که در اصطبل‌ها زندگی می‌کنند!

شهروندان:
رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان با اشاره به اینکه تشکیل شورای عالی معلولان که دستور آن توسط رییس جمهور سابق احمدی نژاد صادر شده، در حال حاضر در کمیسیون‌های دولت غلت می‌خورد، تصویب هر چه سریعتر تشکیل این شورا را خواستار شد.

معلولیتبه گزارش ایسنا، علی‌همت محمودنژاد در مراسم روز خبرنگار که با حضور رییس سازمان بهزیستی برگزار شد، مطالبات معلولان از دولت آینده را برشمرد.

وی ضمن اشاره به نرخ بیکاری ۴۰ درصدی معلولان گفت: این نرخ باید کاهش یابد. همچنین امید می‌رود لایحه حمایت از حقوق معلولان که با تلاش بیش از ۱٫۵ سال کارشناسان این حوزه تهیه شده، در دولت جدید تصویب شود.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان ادامه داد: همچنین پیمان نامه جهانی افراد دارای معلولیت که بدون یک رای مخالف در مجلس و توسط شورای نگهبان نیز تایید شده، باید هرچه سریعتر تصویب و بودجه لازم در نظر گرفته شود.

وی افزود: طبق قانون، حداقل مستمری مددجویان بهزیستی باید ۳۰ درصد حقوق پایه (۱۵۰ هزار تومان) باشد، در حالی که این مستمری هم اکنون ۴۰ هزار تومان است و این یعنی نیم دلار؛ در حالی که حداقل کالری لازم برای زنده ماندن یک فرد، یک دلار در روز است.

محمودنژاد، تدوین و اجرای برنامه‌های جامع توانبخشی و لایحه پیشگیری از معلولیت‌ها را از دیگر موارد ضروری برای بررسی در دولت آینده برشمرد.

وی با بیان اینکه هیچ تعریف حقوقی از معلولیت در ایران وجود ندارد و تعاریف موجود کلی است، ضمن اظهار تاسف مدعی شد: در بلیتهای شرکت هواپیمایی کیش ذکر شده از سوار کردن افراد معلول معذوریم و یا هواپیمایی هما می‌گوید به شرطی به معلولان بلیت می‌دهیم که پای پرواز حاضر باشند و در صورت کنسل شدن سفر یک نفر، آنرا به معلولان اختصاص دهیم که این مسئله کرامت معلول را زیر سوال می‌برد.

وی تصریح کرد: رویه غلط مسکن مهر باید تغییر کند و حداقل ۱۰ درصد مسکن ارزان قیمت برای معلولان ساخته شود. معلولان با حقوق ماهانه ۴۰ هزار تومانی چطور می‌توانند از عهده اقساط ماهیانه ۱۵۰ هزار تومان مسکن برآیند؟

وی با اشاره به مشکلات قهرمانان پارالمپیک نیز گفت: هم اکنون قهرمانانی هستند که کنار خیابان سیگار می‌فروشند.

محمودنژاد همچنین بازنشستگی زدتر از موعد مقرر معلولان را در تامین اجتماعی ضروری دانست و گفت: هم اکنون تامین اجتماعی زیر بار این مسئله نمی‌رود.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان همچنین با اشاره به الزام صدا و سیما برای اختصاص دو ساعت از برنامه‌های خود در هفته به معلولان گفت: معلولان را فقط در ماه رمضان در تلویزیون می‌بینیم. صدا و سیما باید برای نشان دادن توانمندی‌های معلولان بیشتر تلاش کند.

وی پیش بینی کرد که معلولان بزرگترین چالش وزارت رفاه دولت آینده باشند، چرا که روحانی با وعده‌هایی که داده‌ و اظهار کرده‌اند رسیدگی به امور معلولان جزو اولویت‌هایشان است، انتظارات را بالا بردند، چرا که وی بیان کرده‌اند عدالت یعنی فرصت برابر که امیدواریم در این امر موفق باشند.

رییس انجمن دفاع از حقوق معلولان با بیان اینکه هنوز معلولانی وجود دارند که در اصطبل‌ها زندگی می‌کنند به خبرنگاران گفت: اگر بخواهید شما را می‌برم از آنها عکس بگیرید. با آنکه دولت قبلی در حوزه معلولان تلاشهای بسیاری کرد اما با ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم.