ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

احیای حقوق معلولان زمینه توانمندسازی

شهروندان – دکتر همایون هاشمی*:
امروزه رویکردهای نوین در آموزش و توانبخشی افراد معلول از قلمروهای حمایتی به حوزه توانمندسازی ارتقا یافته است. در حال حاضر برابرسازی فرصت های اجتماعی برای نابینایان و تقویت مشارکت و حضور درخشان آنان در عرصه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، سیاست محوری متولیان امور معلولان به شمار می رود.

دکتر همایون هاشمیسازمان بهزیستی کشور به عنوان متولی پیگیری قوانین مرتبط با افراد معلول همواره در جست وجوی یافتن شیوه هایی است که توانمندسازی نابینایان را در بستر فعالیت های اجتماعی فراهم کند.

توسعه خدمات توانبخشی از جمله ارائه وسایل کمک آموزشی و کمک توانبخشی مانند امکانات سخت افزاری و نرم افزاری نیز ازجمله شیوه هایی است که به توانمندسازی و استقلال هرچه بیشتر نابینایان کمک خواهد کرد. امکانات سخت افزاری به نابینایان امکان می دهد تا متون مطالعاتی موردنیاز خود را به صورت بریل یا از طریق خروجی های صوتی، مطالعه کنند.

برنامه های نرم افزاری نیز امکاناتی را فراهم می سازد تا افراد نابینا مطالب را به صورت گویا دریافت کنند. افراد نابینا و کم بینا به کمک نرم افزارهای گویا و بریل می توانند آزادانه در فضاهای مجازی با دیگران ارتباط برقرار و از اینترنت برای کسب اطلاعات و انتقال تجارب و دانش خود استفاده کنند.

کاربران نابینا با استفاده از رایانه به حداکثر استقلال فردی دست می یابند و می توانند همانند سایر افراد جامعه به فرصت های شغلی موردنظر خود دست پیدا کنند اما مانع بزرگ در این رابطه وجود نگرش های منفی در جامعه و ناکارآمدی قوانینی است که باید حقوق آن ها را احیا کند.

سازمان بهزیستی در تلاش است با بازبینی و اصلاح قانون جامع حمایت از حقوق معلولان و جلب مساعدت دستگاه های اجرایی، زمینه اجرای هر چه بهتر قانون مذکور و توانمندسازی نابینایان را فراهم کند.

* رئیس سازمان بهزیستی کشور