ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
تحقیقات نخبگان جوان در استان‌های محروم به‌بار نشست

ایرانی‌ها با نانوفیلتر هوشمند به مقابله با آلودگی هوا می‌روند

شهروندان:
یک گروه از نخبگان و دانشمندان جوان کشورمان که همگی از استان‌های محروم هستند،توانسته‌اند به فناوری نوینی دست پیدا کنند که در صورت حمایت از سوی سازمان‌ها و نهادهای مربوطه می‌تواند در حل بحران آلودگی هوای کلانشهرها بخصوص شهر تهران به صورت علمی کار ساز باشد.

آلودگی هوای تهراناین تیم ۱۵ نفری که همگی دانش آموختگان فناوری نوین هستند،از ۱۰سال پیش در مورد موضوعات مختلف علمی پژوهش و تحقیق می‌کنند و از سال ۸۸ بیشترین فعالیت خود را به اختراع نانو فیلترهوشمندی که جاذب آلاینده‌های هوا است، متمرکز کرده‌اند.

اختراع نانو فیلترهوشمند توسط جوان فرخ شهری

دکتر مجید زرافشان،مشاور اقتصادی این تیم دانش بنیان که خود در ۲۷ سال گذشته کارهای علمی زیادی انجام داده است،در این گفت‌و‌گو  بیان کرد:مخترع و صاحب فناوری نانو فیلتر هوشمند رسول نوروزیان قهفرخی، دانش آموخته کارشناسی مهندسی برق دانشگاه شهرکرد است.

زرافشان، درباره ویژگی‌های این فیلتر،گفت: فیلتر هوشمند نانو لوله کربنی جاذب آلاینده‌های محیط زیست براساس فناوری نانو الکترونیک طراحی و ساخته شده و ۹۷ درصد مواد سمی و آلاینده‌های هیدروکربنیک موجود در هوا مانند مونواکسید کربن و دی اکسید کربن سولفور را پس از جذب به کربن ممتاز یا دوده صنعتی تبدیل می‌کند.

مشاور اقتصادی این تیم دانش بنیان به دیگر مزایای این طرح اشاره کرد و ادامه داد: این فناوری نوین معادل ۱۰۰ اصله درخت سبز ۲۵ ساله در رفع آلودگی هوا کارایی دارد. با تولید انبوه این فیلتر هوشمند، کشور در زمینه واردات دوده صنعتی از کشورهای اروپایی که در صنایع به عنوان ماده اولیه لاستیک‌سازی و رنگ‌سازی کاربرد دارد، بی‌نیاز خواهد شد. از طرفی، این فیلتر هوشمند در زمینه‌های مختلف بویژه برای نصب روی خودروهای بنزینی، دیزلی، دودکش منازل با سوخت‌های فسیلی، محیط‌های باز همانند چهارراه‌ها،دودکش کارخانه‌ها و صنایع کوچک و دودکش خروجی پالایشگاه و پتروشیمی‌ها کاربرد دارد.

ثبت بین‌المللی این اختراع ایرانی

به گفته زرافشان، این فیلتر هوشمند که نمونه مشابه خارجی ندارد، با صرف ۳۰۰ میلیون ریال هزینه ساخته شده و در سال ۸۸ ضمن ثبت در اداره کل ثبت شرکت‌های صنعتی ایران، در سال ۲۰۱۳ میلادی نیز در امریکا موفق به دریافت ثبت بین‌المللی شده است. همچنین کسب عنوان دوم و مدال نقره مسابقات جهانی اختراعات سوئیس، کسب رتبه نخست و مدال طلای مسابقات خاورمیانه‌ای بخش محیط زیست کویت، کسب مقام نخست جهان و دریافت جایزه ویژه گرندپریکس و مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی در سال ۲۰۰۸ میلادی از جمله افتخارات این فناوری نوین است.

وی با اشاره به این نکته که مخترع جوان این طرح از شهروندان فرخ شهر چهارمحال و بختیاری است و تاکنون هزینه زیادی را صرف این اختراع کرده،افزود: استفاده از فناوری نانو فیلتر هوشمند منجر به کاهش چشمگیر آلودگی هوای شهر تهران و کلانشهرها تا ۷۵ درصد پس از اجرا روی خودروها خواهد شد و علاوه بر آن با بومی‌سازی‌ دانش نانوتکنولوژیک در داخل کشور، آلاینده‌های سمی و خطرناک کنترل شده و بهداشت عمومی جامعه نیز ارتقا می‌یابد.

کاربردهای نانو فیلتر هوشمند

این عضو دفتر نخبگان بنیاد شهید و امور ایثارگران مشهد با اشاره به این که این سامانه همانند یک روبات هوشمند عمل می‌کند و قادر است آلاینده‌ها را به‌طور کامل کنترل کند و به علت بهره‌گیری از ساختارهای نانویی قادر به جذب،تجزیه و تصفیه آلاینده هاست، یادآورشد:نانو فیلتراز۲ قسمت مجزا تشکیل شده که قسمت نخست فیلتر جاذب آلاینده‌های محیط زیست است و قسمت دوم عملیات بازیافت را انجام می‌دهد.

وی با اشاره به این که آلودگی هوا به صورت علمی قابل حل است و در این خصوص باید دانشمندان و نخبگان علمی کشور جدی گرفته شوند،گفت:این تیم دانش بنیان با کمترین امکانات به این کار بزرگ دست یافته و برای حل معضل آلودگی هوا با استفاده از فناوری‌های نوین بخصوص در بخش حمل و نقل عمومی دارای راهکارهای سازنده‌ای نیز است.

زرافشان، بومی‌سازی فناوری را بهترین راهکار دانست و از مسئولان مربوطه خواستار حمایت جدی از طرح نانو فیلترهوشمند شد.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که از این طرح چند کشور اروپایی استقبال کرده و حتی حاضر شده‌اند تا با ارائه امکانات این تیم نخبگان جوان را به کشور خود کشانده و طرح را به نام خود ثبت کنند،تأکید کرد:جوانان دانشمند با عشق و علاقه‌ای که به رهبر معظم انقلاب و کشورشان دارند، می خواهند این دانش نوین به نام ایران درجهان شناخته شود.

مخترعان جوان حمایت شوند

وی خواستارحمایت جدی معاونت علمی – فناوری نهاد ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست از این طرح شد و اظهار داشت: برای تجاری‌سازی این طرح به حمایت همه جانبه این سازمان‌ها نیازمند هستیم.آلودگی هوا زمانی در کشورمان به صورت ریشه‌ای حل می‌شود که به سمت حمل و نقل پاک و هوشمند حرکت کنیم و برای رفع آن منشأ آلودگی را بیابیم.

زرافشان، افزود: ما آنقدر در این اختراع پایداری می‌بینیم که مطمئن هستیم در صورت تجاری‌سازی همپای نفت برای کشور درآمد خواهد داشت.فناوری نوین همانند انرژی هسته‌ای توانایی بالایی دارد.

مشاور اقتصادی این تیم دانش بنیان با اشاره به این که این طرح تاکنون در چند منطقه که به عنوان مرکز آزمایشی انتخاب شده بود مورد آزمایش قرار گرفته و به خوبی نیز پاسخ داده،خاطرنشان کرد: کاهش ۷۵ درصدی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها پس از اجرای این طرح روی خودروها و منابع متحرک بویژه موتورسیکلت‌ها،کنترل آلاینده‌های خطرناک و سمی برای افزایش بهداشت عمومی جامعه،کمک به بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت تا ۲۰ درصد در موتورسیکلت‌ها و خودروها، بومی‌سازی دانش نانو تکنولوژیک در داخل کشور،کمک به رشد صنایع نوظهور و حرکت به سوی تبدیل کشور به جایگاه نخست اقتصادی،علمی و فناوری در سطح منطقه در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و تولید محصولات نوین با کیفیت بین‌المللی به منظور افزایش صادرات کشور از جمله مزایا و اهمیت این طرح است.

همچنین از خصوصیات منحصر به فرد این محصول قابلیت پاکسازی و شارژ دوباره تا ۳ سال، فناوری پیشرفته و بومی‌سازی با قیمت مناسبتر ازکاتالیست کانورتورهای خارجی،کنترل و کاهش هوشمند ۹۷ درصد از آلاینده‌های جامد هیدروکربنی و ذرات معلق، مجهز بودن به سامانه آنالایزر و عیب‌یابی هوشمند از طریق سامانه شبکه حسگر پایش آنلاین، تصفیه هوشمند آلودگی هوا و ایجاد اکسیژن در خروجی اگزوز خودرو، قابلیت بازیافت آلاینده‌ها به کربن اکتیو صنعتی،کمک به بهینه‌سازی مصرف سوخت در خودرو است.

وی همچنین از طرح‌های ملی انجام شده و در حال اجرا در قالب این طرح را اجرا و نصب نخستین نانو فیلتر هوشمند روی فن غربی تونل توحید تهران،امکان سنجی نصب سامانه نانو فیلترهای هوشمند برای ۲ واحد ۳۲۰ مگاواتی نیروگاه حرارتی تبریز،امکان سنجی نصب نانو فیلتر هوشمند برای نیروگاه بخاری زرند و امکان سنجی نصب نانو فیلتر هوشمند برای نیروگاه حرارتی مشهد عنوان کرد.

 سیدمسلم یگانه

ایران

برچسب‌ها : , ,