ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سیاسی‌شدن شوراها نقض حقوق شهروندی است

شهروندان:
یک حقوقدان با تاکید بر عدم سیاسی شدن شوراها گفت: دعوا بر سر قدرت، شورای شهرِ را در مقابل دولت و دیگر نهادهای قدرت و حکومت قرار داده که دود آن به چشم مردم می‌رود.

مهدی محمدزاده در گفتگو با انتخاباتباشگاه خبرنگاران، با تاکید بر عدم سیاسی بودن نهاد شواری شهر اظهار داشت: در اصل یکصدم قانون اساسی به اهداف قانونگذار در رابطه با شوراها تصریح شده و آمده است که برای پیش‌برد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به‌نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن‌را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به اصل ۱۰۱ قانون اساسی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تبعیض و جلب همکاری در تهیه برنامه‌های عمرانی و رفاهی استان‌ها و نظارت بر اجرای هماهنگ آنها، شورای عالی استان‌ها مرکب از نمایندگان شوراهای استان‌ها تشکیل می‌شود. نحوه تشکیل و وظایف این شوراها را قانون معین می‌کند.

این حقوقدان تصریح کرد: سیاسی و جناحی شدن شورای شهر در برخی از کلان‌شهرها و حتی شهرهای کوچک از مشکلات گذشته و حال و مربوط به مدیریت شهری است و البته حضور هر فردی از هر قشری در انتخابات شوراها لازم است.

محمدزاده با بیان اینکه نقاط ضعف مدیریت شهری در لایه‌های سیاسی و جناحی حاکم بر شوراهای شهر کتمان می‌شود و لاپوشانی صورت می‌گیرد گفت: بسیار دیده شده که دعوا بر سر قدرت، شورای شهرِ در خدمت شهردار را در مقابل دولت و دیگر نهادهای قدرت و حکومت قرار داده و دود آن نثار چشم مردم شده است.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: مردم نباید به افراد و چهره‌های در خدمت یک جناح سیاسی برای شوراها رأی دهند بلکه لازم است به اشخاصی رأی بدهند که فارغ از مسائل سیاسی رایج، کارشناس و دل‌سوخته مردم در مسائل و مدیریت شهری باشند، افرادی که اهل منطق و برنامه‌ریزی بوده و قدرت اصلاح سیاست‌های نامطلوب فعلی را داشته باشند.

برچسب‌ها :