ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حفظ حقوق شهروندی یکی از وظایف شوراهای شهر است

شهروندان:
احمد صادقی دبیر تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت می گوید: در شوراهای شهر و روستا عمده بحث و موضوعات مربوط به عرصه اجتماعی مطرح است و اگر غیر از این باشد کشور و در شکل درست آن مردم ضرر می کنند و همان نقض حقوق شهروندی است.

شوراهای شهرحفظ حقوق شهروندی یکی از مقوله های بسیار مهم درجوامع بشری است و از قضا یکی از وظایف شوراهای شهر تدوین برنامه هایی برای هرچه بهتر محقق شدن این حقوق است. شورای شهر یک نهاد مردمی است که می تواند در تدوین و نظارت بر اجرای قوانین مربوط به حقوق شهروندی در شهرداری ها و مسائل روزمره ای که همه آحاد جامعه با آن سرو کار دارند نقش آفرینی کند.

از آنجا که تنور انتخابات چهارمین دوره شورای شهر در حال داغ شدن است، پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، به تناوب با احزاب، تشکل ها و چهره های فعال در این عرصه گفتگوهایی انجام می دهد. آنچه در پی می آید گفتگو با احمد صادقی دبیر تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت است که قرار است همه اصولگرایان ذیل این عنوان لیست واحدی را برای انتخابات شوراهای شهر و روستا ارائه نمایند.

  • خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با چه نیتی وارد فعالیت های انتخاباتی شورای شهر چهارم شده است؟

تشکل خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت با این نیت وارد صحنه انتخابات چهارمین دوره از انتخابات شورای شهر شده است که نخست در میان نامزدهای اصولگرای حاضر در این دوره وحدت رویه ایجاد کرده و آنها را متقاعد کند که همگی با یک لیست از بهترین های خود در انتخابات شرکت کنند و دوم تلاش هایی را برای حل برخی از معضلات و مشکلات شهری که عمده آنها از حقوق اولیه شهروندی محسوب می شوند به عمل بیاورد. الان پیش از هرچیز چالش بزرگی که کشور ما را تهدید می کند این است که مسائل سیاسی روی تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی واقتصادی مهم سایه انداخته و مسائل سیاسی روز تعیین کننده بسیاری از ملاک ها ومعیارهای عرصه های دیگر شده است که اگر اهمیت آنها از مسائل سیاسی بیشتر نباشد کمتر نیست. این مساله خطر بسیار بزرگی است بدین معنی که مطالبات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی یا از جو سیاسی حاکم متاثرشده و یا تحت الشعاع آن قرار گرفته است. این مساله نمی گذارد آن طور که باید وشاید عرصه ها کارکرد خود را به انجام برسانند.

  • یعنی شما معتقدید که شورای شهر بیش از آنکه سیاسی باشد یک نهاد اجتماعی مدنی است.

بله درست است. در شوراهای شهر و روستا عمده بحث و موضوعات مربوط به عرصه اجتماعی مطرح است و اگر غیر از این باشد کشور و در شکل درست آن مردم ضرر می کنند و همان نقض حقوق شهروندی است. این عرصه متاثر از مسائل سیاسی نمی تواند آن طورکه باید وشاید برای یک جامعه مطلوب اقدامات موثری صورت دهد. تمام تلاش مجموعه خدمتگزاران آبادانی وپیشرفت این است که یک تشکل غیر سیاسی و یک تشکل مردم نهاد را پایه گذاری کند که به این مطالبات اجتماعی شهروندان به دور از شائبه های سیاسی بپردازد.

  • اما همزمانی انتخابات شوراهای شهر با انتخابات ریاست جمهوری خود به خود رنگ و بوی سیاسی به آن می دهد.

یکی از نگرانی های ما که این مجموعه را راه اندازی کردیم همین موضوع تداخل انتخابات شورای شهر و انتخابات ریاست جمهوری است. در حال حاضر، اخبار ریاست جمهوری بر اخبارانتخابات شوراها احاطه یافته و کمتر کسی در جامعه به انتخابات شوراها توجه می کند، در حالی که انتخابات شوراها در عین اینکه سیاسی نیست اما موضوع بسیار مهمی است و باید به خوبی مورد توجه قرار گیرد. این همان خلاء و تهدیدی است که ما از گذشته به آن پرداخته ایم و متاسفانه حق انتخابات شورای شهرتحت تاثیرانتخابات ریاست جمهوری کمرنگ شده و مردم نسبت به مطالبات اجتماعی و حقوق حقه خود که نسبت به شهرداری وشوراهای شهر دارند بی انگیزه شده اند.

  • میزان توجه خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت به حقوق شهروندی تا چه اندازه است؟

دربحث شورای شهر که مصادف با چهارمین دوره انتخابات آن است، اصل را بر حقوق شهروندی قرار داده ایم به این معنا که هر شهروند حقی دارد و این حق باید به شهروندان آعطاء شود. هر شهروند حق استفاده از هوای پاک ،حق رفاه اجتماعی وامنیت ،حق استفاده از بهترین فناوری و امکانات و .. را در یک شهر دارد. برنامه آینده شورای شهر را براساس حقوق شهروندی پایه ریزی کرده ایم واین حقوق شهروندی را در موضوعات مختلف حدودا ۲۳ موضوع مرتبط با مدیریت شهری تدوین کرده ایم. کارگروه های مختلفی هم تشکیل شده است که بر اساس این کارگروه ها ملاک ها ومعیارهای کاندیداها در نظر گرفته می شود و معیاری که ما برای انتخاب نامزد نهایی ولیست نهایی تشکل خدمتگزاران آبادانی وپیشرفت درنظر داریم همین ملاک ها ومعیارهای تخصصی مدیریت شهری است .

  • در این زمینه اصولگرایان تا چه حد با شما هماهنگ هستند؟

با گروه های مختلف اصولگرا رایزنی هایی شده و توانسته ایم به یک لیست با حداکثر مشترکات برسیم که یکی ازملاک ها ومعیارهای ما همین تخصص های مورد نیاز درحوزه شهری است. در چند ماه گذشته جلسات مختلفی با گروه های همگرا گذاشته شده و دربسیاری از مواضع اشتراکات زیادی داریم واین اشتراکات باعث شده که به یک جمع بندی خوب برسیم وانشاءا… خروجی کار ما نشان می دهد که همفکری وهمدلی در مجموعه اصولگرا با مجموعه تشکل خدمتگزاران آبادانی وپیشرفت تا چه اندازه بوده وامیدواریم که بتوانیم با حداکثر مشترکات لیست خوبی را به مردم ارائه دهیم.

  • اصلی ترین دغدغه شما در حال حاضربرای شهر تهران چیست؟

همانگونه که گفتم خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت برنامه های مختلفی برای شهر تهران و شورای شهر آن در نظر گرفته است. اولویت بندی در برنامه های ما مجموعه نیازهای شهر تهران و شهروندان است. یکی از اولویت های مهم بحث امنیت شهر و امنیت جان شهروندان در مواجه با بلایای طبیعی و حوادث غیر مترقبه است که با آمدن زلزله های اخیر در کشور مردم به امنیت شهر تهران دربرابر زلزله حساس تر شده اند. متاسفانه بحث مهم زلزله تهران به فراموشی سپرده شده وشاید مسئولین ، چه دولتی وچه شهری این مساله را زیاد جدی نگرفته اند وتنها هر از چند گاهی به بحث زلزله ومبارزه با حوادث آن درشهر تهران می افتند.

به هر حال این نگرانی جدی است و برای مردم استرس به وجود می آورد و دغدغه هایی برای مردم ایجاد می کند، به همین جهت باید در کنار همه برنامه های دیگری که برای بهبود وضعیت تهران از جهات مختلف تدوین شده بیشتر از گذشته به فکر ایمن سازی شهر باشیم. شهر امن شهری است که بناهای محکم وساختمان هایی با مقاومت بالا در برابر زلزله داشته باشد.اگر این استحکام به وجود آید زلزله ده ریشتری هم بیاید نگرانی برای مردم نیست.متاسفانه دربحث مقاوم سازی به جهت هزینه های بسیار بالا و کار دراز مدت علمی ، کوتاهی شده است. بر اساس مباحث و شواهد تایخی ، زلزله تهران هر ۱۵۰ سال یکبارتکرار شده واکنون ۳۰ ویا ۴۰ سال از آن گذشته و هرلحظه ممکن است که در تهران زلزله رخ دهد. شورای شهر بعدی باید با توان بسیاربالا در این زمینه فعالیت کند و به مردم اطمینان خاطر بدهد که این فضایی که در آن زندگی می کنند فضای امنی است. وارد آمار وارقام نمی شوم چون ممکن است نگرانی برای مردم به وجود آید.