ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

شوراها، کانال قوی برای توسعه ارتباط اجتماعی

شهروندان:
شوراها از نهادهای بالقوه دموکراتیکی است که در دولت اصلاحات کار تشکیل آنها با شجاعت به انجام رسید و امروز هم ما در ماه های پایانی دوره سوم فعالیت این نهادها هستیم.

اگر بخواهم به صورت اجمالی ارزیابی ما و دوستان را از شورای شهر سوم بیان کنم، این است که در مجموع یک عملکرد مثبت و مفید-هم از جهات اجتماعی، سیاسی و هم مدیریت شهری- دارد و البته بحث های دقیق در این مورد فراتر از وقت این جلسه است. من به صورت کوتاه آنچه درباره انتخابات دوره چهارم شوراها مطرح است را بیان می کنم. از حدود پنج ماه قبل من و خانم دکتر ابتکار و آقای مسجد جامعی به این نتیجه رسیده بودیم که فعالیت هایی را برای آماده سازی فضا جهت انتخابات شوراها انجام دهیم.

در آن زمان فضای بسیار سرد و روحیه دلمردگی درباره انتخابات حاکم بود: اما کار خود را از طریق ارتباطات با اصلاح طلبان حاضر در شوراهای شهرهای بزرگ آغاز کردیم تا ارزیابی ها انجام شود. تا قبل از سال ۸۸ یک مجمع غیررسمی متشکل از اعضای اصلاح طلب شوراهای شهرهای بزرگ تشکیل داده بودیم تا درباره کارهای اعضا تبادل نظر و تبادل تجربه انجام شود و ملاقات هایی را نیز با برخی شخصیت ها از جمله آقای خاتمی داشتیم که کار موثری بود. اما بعد از قضایای سال ۱۳۸۸ و برخی فشارهای امنیتی، حضور برخی اعضا در جلسات دشوار بود و لذا تصمیم گرفتیم که فعالیت آن را متوقف کنیم. اما از حدود پنج ماه پیش جلسات را از سرگرفتیم: اما نه با حضور همه اعضای شناسایی شده اصلاح طلب: بلکه به این صورت که در هر جلسه با نمایندگان یک استان جلسه می گذاشتیم. در واقع ذات شوراها اصلاح طلبانه است: همان طور که ذات رای دادن و انتخابات اصلاح طلبانه است.

لذا اینکه می بینیم اصولگرایان تا این اندازه برای انتخاب شدن در انتخابات تلاش می کنند با مبانی فکری آنها در تعارض است، زیرا ذات انتخابات یک عمل اصلاح طلبانه است. اینکه یک حرکتی از پایین به بالاانجام شود و افرادی برای حضور در اداره شهر انتخاب شوند و از طریق یک جریان مشارکتی انتخاب شوند و حرکت جمعی اعمال شود تا موجب شفافیت فعالیت های مدیریتی شود، همه مولفه های اصلاح طلبی هستند. لذا این مساله اقتضا می کند که اصلاح طلبان صرف نظر از ملاحظات مهمی که در سطوح بالای سیاسی-خصوصا درباره انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد- در انتخابات شوراها حضور پیدا کنند. ضمن آنکه فکر می کنیم شوراها نهادهای مهمی هستند.

همان طور که خانم دکتر بروجردی اشاره کردند، اکنون بیش از ۱۶۵ هزار نفر عضو شوراهای سراسر کشور هستند و این خیلی مهم است که این جمعیت با بدنه اجتماعی پشت سر خود ارتباط داشته و از طریق آنها عهده دار تصمیم گیری و نظارت بر فعالیت اجرایی کشور در حدود مشخص شده توسط قانون هستند. ضمن اینکه اصولاشوراها یک کانال بسیاری قوی برای توسعه ارتباط اجتماعی هستند و بنابراین از ابزاری که قانون در اختیار فعالان اجتماعی گذاشته، نباید به راحتی صرف نظر کرد.

با این تحلیل فکر می کردیم فارغ از موضوع انتخابات ریاست جمهوری، باید در انتخابات شوراها فعال باشیم و فکر می کردیم که بهتر است این دو انتخابات جدا از هم برگزار شود: اما قانون حکم کرده بود که در این دوره همزمان باشد.

ما پیشنهادات مان را به آقای خاتمی دادیم و در جمع ۴۵ نفره مشاوران ایشان هم گزارش دادیم که در آن جمع هم نظرات مختلفی درباره شرکت یا عدم شرکت در انتخابات و شرایط آن وجود داشت، اما بالاتفاق تحلیل ما درباره فعال شدن در شوراها را تایید کردند و تاکید کردند که باید همه را به حضور در آن تشویق کرد. ما هم در وسع خودمان این کار را کردیم، اما به دلیل محدودیت ها و فشارهای امنیتی نتوانستیم در تمام شهرها با فعالان اجتماعی و رسانه یی ارتباط برقرار کنیم و در نتیجه در بسیاری از شهرها نیروهای اصلاح طلب یا کسانی که دارای این فکر بودند ثبت نام کردند.

در تهران هم حدود ۹۵ نفر از نیروهایی که همه آنها نیروهای ارزنده برای عضویت در شوراها هستند ثبت نام کردند که همه آنها از لحاظ درک سیاسی، اجتماعی و فهم از مدیریت شهری افراد مناسبی بودند.

در سطح کلی کشور هم استقبال کلی از شوراها وجود دارد که امیدواریم در روز انتخابات هم با استقبال و حضور مردم مواجه شود. البته در مرحله رد صلاحیت ها اتفاق ناموجهی افتاد و از حدود ۹۵ نفر اصلاح طلب حدود ۳۵ نفر ردصلاحیت شدند که هیچ دلیل قانونی برای آن وجود ندارد. پیش بینی ما این است که در صورت برگزاری مناسب انتخابات، اصلاح طلبان اکثریت شوراها را کسب کرده و بتوانند در تعیین شهردار نقش ایفا کنند.»

مطلب فوق مشروح سخنرانی دکتر محمدعلی نجفی در بنیاد باران است.

منبع: اعتماد