ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دختران شین‌آبادی همچنان در آتش می‌سوزند

شهروندان:
دخترها دست‌هایشان سوخته و انگشت‌ها‌یشان به هم چسبیده و بعضی از آنها را بریده‌اند. گونه‌ها آب شده‌اند و رد زبانه‌های آتش روی چشم‌ها، ابروها و صورت مانده است؛ تازیانه زبانه‌های آتش هنوز بر جای خالی گوش‌ها قدرت‌نمایی می‌کند؛ گوش‌هایی که دیگر نیستند، تا بر آنها گوشواره‌ای آویخته شود.

 

دختران شین‌آبادشرح این ماجرا اما در دنیایی که ما پیرامون خود ساخته‌ایم، قدری متفاوت است. پدر یکی از دانش‌آموزان شین‌آبادی از خبرنگار همشهری پرسید: «اگر فرزند خودشان هم مصدوم می‌شد اینطور برخورد می‌کردند؟»

«دیگر در آینه خودم را نگاه نمی‌کنم، درسمان نسبت به همکلاسی‌ها عقب‌تر است، هر چند‌ماه باید یک یا ۲هفته به تهران بیایم.» این درد دل یکی از دانش‌آموزان شین‌آبادی است که سال گذشته در مدرسه دچار سوختگی شده و به امید درمان در پایتخت سرگردان است. ۳‌ماه است که روند درمانی ۱۳دانش‌آموز مصدوم دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد متوقف شده و آنها به لحاظ روحی و روانی دچار مشکل شده‌اند. با وجود تعهد دولت دهم و امضای پروتکل، وعده‌های مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت، ‌اکنون این دانش‌آموزان به همراه خانواده‌هایشان در پایتخت سرگردان و بلاتکلیف اند.

آموزش و پرورش پیرانشهر هفته پیش به خانواده‌های دانش‌‌آموزان مصدوم شین‌آبادی اطلاع داد که نوبت درمان فرزندان آنها در تهران فرا رسیده و آنها با بلیت‌های تهیه‌شده از سوی آموزش و پرورش به امید آغاز مجدد درمان جگرگوشه‌هایشان روانه تهران شدند.

پدر آمنه راک که فرزندش دچار ۸۵درصد سوختگی شده است به همشهری گفت: ادامه درمان بچه‌های ما در گرو پرداخت پول از سوی دولت به‌حساب بیمارستان حضرت فاطمه‌زهراست. اکنون ۸روز است در تهران از این بیمارستان به آن بیمارستان و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌رویم. کسی پاسخگو نیست و بیمارستان حضرت فاطمه اعلام کرده بروید ۲۰روز دیگر با شما تماس می‌گیریم.

احتمال بروز خطرات بیشتر

«بچه‌های ما را در بیمارستان‌های محب، شهید مطهری و حضرت فاطمه ویزیت کرده‌اند اما برای ادامه درمان و انجام اعمال جراحی بستری نمی‌کنند، چون پولی به حسابشان واریز نشده است.» جلال مردای که سیما دخترش ۳۵درصد سوختگی دارد با بیان این مطلب گفت: فرزندان ما در معرض خطر بیشتری قرار دارند و احتمال قطع انگشتان دست تعداد دیگری از دانش‌آموزان وجود دارد. سیما مردای باید مهر‌ماه چند عمل جراحی روی دست‌ها و صورتش انجام می‌شد که با توجه به ناهماهنگی بین وزارتخانه‌های ذی‌ربط چنین نشده است که این تأخیر عواقب ناخوشایندی برای وی به‌دنبال دارد. آنطور که مردای می‌گوید این روند روی دیگر بچه‌ها نیز تأثیر منفی گذاشته است.

درد بی‌پایان دانش‌آموزان

دانش‌آموزان مصدوم شین‌آبادی پس از آنکه از مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت ناامید شدند دیروز و پریروز به نهاد ریاست‌جمهوری مراجعه کردند تا شاید رئیس دولت یازدهم برای درمان فرزندان آنها کاری بکند. نیمه آذر ۹۱بخاری نفتی یکی از کلاس‌های دبستان انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد آتش گرفت، ۲۷دانش‌آموز، ۲معلم و خدمتگزار مدرسه دچار سوختگی شدند. برخی مصدومان که درصد سوختگی آنها کم بود درمان شدند، انگشتان برخی دانش‌آموزان قطع شده، برخی دانش‌آموزان شنوایی‌شان مختل شده است، گوش‌های برخی از آنها نیز سوخته است و….

ماجرای پول از زبان وزارت بهداشت

آن طور که خانواده‌های دانش‌آموزان شین‌آبادی می‌گویند تأمین نشدن هزینه‌های درمان از سوی دولت موجب توقف درمان فرزندان‌شان شده است، پیش از این وزارت بهداشت اعلام کرده بود که هیچ مشکلی در این‌باره وجود ندارد. به گفته معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت یک گروه از دانش‌آموزان شین‌‌آبادی دوشنبه هفته آینده در بیمارستان فاطمه‌زهرا تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و مبلغ ۱۵۰میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت ۳۰ آذر برای درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی به‌حساب دانشگاه علوم پزشکی ایران واریز شده است.علت اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی ایران و بیمارستان حضرت فاطمه زهرا اعلام می‌کنند پولی به‌حساب آنها واریز نشده بروکراسی اداری است و درباره ادامه درمان دانش‌آموزان شین‌‌آبادی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران مذاکره شده است.محمودرضا محقق می‌گوید: وزارت بهداشت هم محدودیت‌هایی دارد، البته دولت نیز تعهد کرده است تا پایان امسال مبلغ یک میلیارد تومان برای هزینه درمان این دانش‌آموزان اختصاص دهد.

سکوت آموزش و پرورش

مسئولان آموزش و پرورش حاضر نیستند به پرسش‌های خبرنگاران درباره وضعیت درمانی دانش‌آموزان مصدوم شین‌آبادی پاسخ بدهند. روابط عمومی این وزارتخانه خبرنگاران را به خبری که روی سایت این وزارتخانه قرار گرفته ارجاع می‌دهد. براساس آنچه از محمد چنیان، مدیرکل سلامت آموزش و پرورش نقل شده موضوع درمان این دانش‌آموزان به وزارت بهداشت سپرده شده است.

ایجاد اختلال در روند درمانی دانش‌آموزان از سوی آموزش و پرورش به وزارت بهداشت نسبت داده شده و مرجع دعوت برای مراجعه به بیمارستان نیز معاون اجرایی معاونت وزارت بهداشت معرفی شده است. مهر امسال خانواده‌های جمعی از دانش‌آموزان شین‌آبادی در اعتراض به متوقف شدن روند درمانی فرزندان‌شان در مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند که پس از دیدار با وزیر خاتمه یافت.فانی شهریور گفت که در رسیدگی و درمان دانش‌آموزان شین‌آبادی از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم و آموزش و پرورش موظف است تمامی هزینه‌های درمان دانش‌آموزان را پرداخت کند.

همشهری – علی‌اصغر محمدی