ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تامین سامانه گرمایشی استاندارد مدارس کشور در ۲ سال آینده

شهروندان:
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که هدف آموزش و پرورش برطرف کردن مشکلات مدارس به ویژه در زمینه تامین سامانه گرمایشی استاندارد در دو سال آینده است، گفت: این مشکلات از سال‌های پیش از انقلاب هم وجود داشت اما به همت رسانه‌ها، بعد از حادثه آتش‌سوزی شین‌آباد اهمیت این کار برجسته شد.

مرتضی رئیسیمرتضی رئیسی در حاشیه مراسم پایانی مسابقه «آتش جان» که ۳۰ فروردین برگزار شد، از مسئولان درخواست کرد در دولت شرایطی را فراهم آورند که در دو سال آینده، معضل تامین سامانه گرمایشی استاندارد برای مدارس سراسر کشور برای همیشه حل شود.

وی درباره مشکلات پیش رو برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس کشور چنین توضیح داد: در کشور ۵۰۰ هزار کلاس درس داریم که مساحت آن‌ها ۵۳ میلیون متر مربع است. اغلب این مدارس به ویژه مدارسی که در سنوات گذشته ساخته‌ شده‌اند مشکلی ندارند، اما مدارس مناطق محروم هنوز از بخاری گازی یا نفتی برای گرمایش استفاده می‌کنند که هیچ یک از آن‌ها از نظر وزارت آموزش و پرورش قابل قبول نیستند. اگر اعتبار لازم تامین شود، توان فنی مهندسی در کشور وجود دارد که در بازه زمانی حداکثر دو سال بتوانیم در دو سال سیستم گرمایشی بخاری را از مدارس کشور برچینیم.

رئیسی ادامه داد: اعتبار مصوب شده از محل عوارضی به دست آمده است که بابت گاز مصرفی توسط مشترکین پرداخت می‌شود. سال گذشته برای نخستین بار در تاریخ بودجه‌نویسی کشور، ۲۰۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس مصوب شد که ۷۵ درصد از آن پرداخت شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر این‌که حل شدن مشکلات مدارس کشور، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است افزود: از دکتر آخوندی هم به عنوان وزیر عمرانی کشور تقاضای کمک بیشتر برای ساخت مدارس کشور داریم. در سال‌های گذشته حوادث متعدد تلخی رخ داده است؛ گرچه حتی اگر سیستم‌های گرمایشی استاندارد هم در مدارس تعبیه شود، استفاده از آن‌ها نیز نیازمند دقت و مراقبت است. در واقع باید با آموزش، میزان خطاهای انسانی را نیز به حداقل برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که «رسانه‌ها و همایش‌‌های برگزار شده تا چه حد بر تسریع حل این‌گونه مشکل مدارس تاثیر داشته‌اند؟» اظهار کرد: قطعا فضای رسانه‌ای ایجاد شده در کشور تاثیری بسیار مثبت داشته است. همه می‌دانیم که این معضل‌ها در مدارس از گذشته‌ وجود داشته‌اند و معمولا هر ساله شاهد اتفاقی دلخراش بوده‌ایم که حادثه‌های روستای سفیلان، درودزن، گیلان و شین‌آباد برخی از آن‌ها هستند. حضور رسانه‌ها در این عرصه طی سال ۱۳۹۱ بسیار برجسته بود. آنها مشکل را در سطح مسئولان و تصمیم‌گیرندگان کشور برجسته کردند و در نهایت تصمیم¬‌های خوبی نیز در سال ۱۳۹۲ گرفته شد. امیدواریم این روند تسریع شود تا شاهد بر طرف شدن مشکلی باشیم که از پیش از انقلاب هم وجود داشت.