ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دوست داشتم دین خودم را به حادثه‌دیدگان شین‌آباد ادا کنم

شهروندان:
نفر پنجم مسابقه «طراحی آتش جان»گفت: دوست داشتم کاری کنم که فاجعه شین‌آباد به سرنوشت بسیاری از فجایع دیگر که در کشورمان مسکوت ماندند، دچار نشود. به هین دلایل در این مسابقه حضور یافتم تا از این طریق دین خودم را به بازماندگان و حادثه دیدگان این فاجعه ادا کنم.

آرزو خانچیآرزو خانچی از تهران، برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» را اقدامی ارزشمند دانست و به شهروندان گفت: برای تداوم این اقدام موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان پیشنهاد داد همه افراد، ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها دست به دست هم دهند و با همکاری رسانه‌ها به اطلاع‌رسانی اقدام کنند و سازمان‌های مربوطه نیز اقدامات پیشگیریانه را انجام دهند.

وی افزود: به نظر من، وزارت آموزش و پرورش به تنهایی از پس انجام چنین کار دشواری برنمی‌آید و همه باید به این وزارتخانه کمک کنیم. من پیشنهاد می‌دهم کاری را انجام دهیم که ژاپن در برابر زلزله انجام داده است و امروزه دیگر کسی زلزله را یک بحران نمی‌داند چون هم برای مقاوم‌سازی اماکن در برابر زلزله اقدامات موثری در این کشور انجام شده است و هم مردم بارها و بارها و به شکل‌های متنوع آموزش مواجهه صحیح با زلزله را دیده‌اند. اگر ما هم این دو کار را انجام دهیم، دیگر آتش نمی‌تواند ما را غافلگیر کند. البته تا زمانی که بخاری‌ها در کلاس‌های درس مدارس وجود دارند، احتمال وقوع حادثه هم هست!.

این مهندس معمار با بیان این‌که حضور در مسابقه «طراحی آتش جان» نخستین تجربه او از حضور در عرصه مسابقات طراحی معماری است، افزود: موضوع این مسابقه برایم بسیار جالب بود و من هم دوست داشتم به سهم و توان خودم کمکی به آسیب‌دیدگان حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد کنم. همچنین دوست داشتم کاری کنم که این فاجعه به سرنوشت بسیاری از فجایع دیگر که در کشورمان مسکوت ماندند، دچار نشود. به هین دلایل در این مسابقه حضور یافتم. البته دوست داشتم دین خودم را به بازماندگان و حادثه دیدگان این فاجعه هم ادا کنم.

وی در گفت‌و‌گو با شهروندان برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» را طرح جالبی عنوان کرد و ضمن تقدیر از هماهنگی‌های موجود برای برگزاری این مسابقه اظهار کرد: هرگاه که با مسئولان برگزاری این مسابقه تماس می‌گرفتم، آنان به سوالات من با مهربانی و سعه صدر پاسخ می‌دادند و همه چیز مرتب و منظم بود. حتی زمان‌بندی اجرا و اعلام نتایج هم دقیقا رعایت شد. این در حالی است که در بسیاری از مسابقات آنقدر به‌هم ریختگی وجود دارد که باعث سردرگمی می‌شود.

خانچی درباره پیامی که می‌خواست از طریق طرحش ارایه دهد، گفت: بیش از همه می‌خواستم نشان دهم که چگونه یک حجم مستحکم دچار زوال و نابودی می‌شود. بنابراین، از سطح مقطع خیلی مستحکمی روی زمین استفاده کردم، اما از مواد(متریال) ضعیف و زنگ زده برای ساخت بالای بنا بهره بردم تا مردم کنجکاو شوند و بر اساس این حس کنجکاوی به داخل این بنا بیایند.

وی افزود: دوست داشتم این طرح علاوه بر نمایان ساختن غم و اندوه ناشی از این حادثه، فضایی را برای آموزش پیشگیری و مواجهه با آتش ارایه دهد.

نفر پنجم مسابقه «طراحی آتش جان» برپایی یک نمایشگاه از آثار ارسال شده به این مسابقه را در درون بنای یادبود این حادثه، بهتر از آن دانست که هریک جداگانه برپا شوند، زیرا مکان در نظر گرفته شده برای ایجاد بنای یادبود در پارک چیتگر، این امکان را فراهم می کند تا نمایشگاه آثار ارایه شده به این مسابقه در دل یا مجاور بنای یادبود برپا شود.

• طرح برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان ارایه شد تا ایمنی از مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.