ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

حادثه تلخ شین‌آباد و تلاش مدارس برای تامین بخاری‌های استاندارد

شهروندان:
زنگ خطر حادثه تلخ شین آباد پیرانشهر، گام های مسوولان آموزش و پرروش در استان برفی و سردسیر اردبیل را برای خداحافظی از بخاری های نفتی و غیر استاندارد هر روز تندتر می کند.

بخاری نفتیمسوولان استان اردبیل می‌گویند: دیگر از بخاری های خطرناک چکه ای که تهدیدی برای دانش آموزان بود خبری نیست و تمام آنها با بخاری های نفتی استاندارد ، بخاری گاز سوز و سیستم حرارتی مرکزی جایگزین شده است.

آنها می گویند که بر سرعت اقدامات خود افزوده اند تا کابوسی چون شین آباد در اردبیل تکرار نشود ، سوخت های فسیلی باید هر چه سریعتر فسیل شود و دانش آموزان در سرمای اردبیل از گرمای مطبوع و بی خطر بهره مند شوند.

احمد محمود زاده مدیرکل سابق آموزش و پرورش که چند هفته پیش جای خود را به مدیرکل جدید داد، در آخرین مصاحبه خبری خود تاکید کرد که تمامی بخاری های نفتی مورد استفاده در مدارس اردبیل استاندارد می باشد واز این بابت نگرانی وجود ندارد.

یاور وحدتی پور مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل هم تاکید می کند که در حال حاضر هیچ بخاری غیراستاندارد در مدارس استان وجود ندارد.

گرچه اقدامات مسوولان در زمینه ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس قابل توجه می باشد اما هنوز به خاطر استفاده ۳۴ درصد کلاس های درس استان از بخاری های نفتی نگرانی های در این زمینه وجود دارد.

آمارهایی که اداره کل اموزش و پروش اردبیل اعلام می کند حاکی از برخوداری ۳۷ درصد کلاس های درس از بخاری های گازسوز، ۲۹درصد مجهز به سیستم حرارت مرکزی (پکیج) و بخاری تابشی و ۳۴ درصد از بخاری های نفت سوز می باشد.

ˈ مدد رحمانی ˈ یک روستانشین اردبیل می گوید: هر وقت خبری در مورد آتش سوزی در مدارس می شنویم دل نگران از وضعیت فرزندانمان می شویم زیرا که هنوز در روستای ما از بخاری نفت سوز استفاده می شود.

یک روستایی ساکن شهرستان مشگین شهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه حوادث آتش سوزی در مدارس ما کمتر به وقوع می پیوندد ولی ما بدلیل استفاده از بخاری های نفت سوز در کلاس روستاها همیشه با نگرانی مواجه هستیم.

علیمراد مروتی افزود: پارسال اخباری از آتش گرفتن بخاری نفتی در مدرسه روستای مازافای مشگین شهر پخش شد که گرچه آموزرش و پرورش آن را تکذیب کرد ولی نگرانی بر دل اکثر اهالی روستا سایه افکند.

وی بیان کرد: شرکت گاز باید در گازرسانی به روستاها اقدامات خود را افزایش دهد و به جای بخاری های نفت سوز از بخاری گازسوز که از اطمینان بیشتری برخوردار می باشد استفاده شود.

مسوولان استان اردبیل می گویند که بر تلاش خود افزوده اند تا زمینه حذف بخاری های نفت سوز را از مدارس تسریع بخشند و در کنار آن نظارت بر مدارس را نیز افزوده‌اند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان اردبیل می گوید: در سال جاری ۲۴ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس استان اردبیل اختصاص یافته است.

یاور وحدتی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری دو نوبت مناقصه در سال جاری برای ۱۰۰ پروژه تجهیز سیستم گرمایشی مدارس استان خبر داد و افزود: در راستای مجهز کردن مدارس به سیستم گرمایشی حرارت مرکزی امسال ۲۰ هزار پره رادیاتور در مدارس توزیع شده است.

وی از تحویل یک هزار و ۶۰۰ دستگاه بخاری نفتی کاربراتور دار به مدارس استان خبر داد و گفت: همچنین ۵۰ دستگاه پکیج و ۵۷۶ عدد بخاری تابشی خریداری و در اختیار مدارس استان قرار گرفته است.

وحدتی پور اضافه کرد: یک هزار و ۹۰۲ عدد بخاری تابشی نیز خریداری و در انبار موجود است که در صورت نیاز در بین مدارس استان توزیع می شود.

وی با بیان اینکه برنامه استاندارد سازی سیستم های گرمایشی در مدارس استان از طریق این اداره کل در حال انجام است ،از تشکیل گروه های رفع اتفاقات در شهرستان های استان از اوایل پاییز خبر داد.

وی گفت: دوره های آموزشی مختلفی برای تمامی عوامل بهره بردار از سیستم های گرمایشی مدارس برگزار شده است.