ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

توسعه ملی در گرو وحدت است

شهروندان:
دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با بیان اینکه وجود ادیان مختلف در ایران یک فرصت است و تهدید نیست گفت: برای توسعه ملی راهی جز وحدت وجود ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین علی یونسیبه گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «علی یونسی » روز پنجشنبه در همایش بین المللی ادیان توحیدی که در هتل عباسی اصفهان جریان دارد به مشارکت اقلیت های دینی و قومی در عرصه های انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: اگر وحدت مردم نبود به پیروزی در این عرصه ها نمی رسیدیم.

وی در بخش دیگر سخنانش با بیان این که فعالیت های بین ادیان، گفتمان های مختلفی دارد، افزود: گفتمان هدفدار در کنار گفتمان اخلاقی و دعوت، از نظر قرآن مهمترین گفتمان است.

دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهی افزود: هدف همه ادیان، دعوت به توحید و ربوبیت است و آیه ۱۳ سوره شورا نیز این مطلب را تایید می کند.

وی اظهار کرد: ادیان توحیدی در مقابل هم نیستند بلکه همه ادیان در عرض یکدیگر و در مقابل شرکند.

یونسی، همه پیروان ادیان را به خداپرستی که بین همه ادیان مشترک است، دعوت کرد و افزود: دعوت به مشترکات برای مشرکین بسیار سخت است و کسانی که امروز این مساله را قبول نکنند، گرایش مشرکانه دارند.

وزیر اطلاعات در دولت اصلاحات به دیدگاه اسلام در مورد ادیان توحیدی و رسمیت بخشیدن به اقلیت های دینی در قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت:این به رسمیت شناختن به معنای آن نیست که آنها پیرو ما شوند یا اینکه مسلمانان به سمت یکی از این ادیان گرایش پیدا کنند.

وی با بیان اینکه قرآن تاکید می کند که هیچ اکراهی در پذیرش دین نیست، گفت: هر نوع گرایش متکی به فریب، دروغ و زور از نظر اسلام فاقد ارزش است و پذیرش از سر خلوص و اعتقاد قلبی مورد احترام است.

یونسی گفت: دین شفاف برای آن است که همدیگر را تحمل و در کنار همدیگر بصورت مسالمت آمیز زندگی کنیم.

وی افزود: قرآن می فرماید بهترین بندگان کسانی اند که سخنان را می شنوند و بهترین آن را انتخاب می کنند.

مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی اظهار کرد:قرآن همه بنی آدم را مورد تکریم قرار داده است لذا به دور از مذهب باید همه را گرامی داشت و بر اساس منطق، عقلانیت و اعتدال با آنها بحث کرد.

یونسی گفت: فرهنگ ایرانی مسالمت جویانه است و این از گذشته مشهود بوده است.

وی با اشاره به آزاد ساختن پیروان بنی اسراییل توسط کوروش گفت: انبیاء بنی اسراییل پس از این آزادی ایران را بعنوان وطن خود پذیرفتند و این نشان از جایگاه ویژه ایران در فرهنگ همزیستی دارد.

وی با اشاره به حضور مسالمت آمیز ادیان مختلف در اصفهان گفت: فرهنگ ملت ما، فرهنگ همزیستی است و علما باید مبلغان این فرهنگ و مرزبان فرهنگ ملت باشند.

وزیر سابق اطلاعات اضافه کرد: باید تلاش کنیم این فرهنگ ملت به منش نخبگان و علما منتقل شود.

سومین همایش بین المللی و پنجمین همایش ملی ادیان توحیدی با عنوان «اعتدال گرایی از منظر ادیان توحیدی و نفی خشونت های قومی و فرقه ای» امروز در اصفهان آغاز به کار کرد.

در این همایش، نمایندگان عالی و پیروان ادیان توحیدی در قالب هیات های مذهبی شرکت دارند.