ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

کمپین انصراف داوطلبانه از یارانه رو به گسترش است

شهروندان:
«یک عده هم در بهشت خدا متنعمند و هم یارانه می‌گیرند». دو هفته پیش بود که رئیس‌جمهوری با گفتن این جمله، از خیل یارانه بگیرانی خبر داد که دیگر در قید حیات نبودند اما یارانه‌شان به حسابشان واریز می‌شد.

کمپین انصراف داوطلبانه از یارانهبنا به گزارش نهادهای رسمی، دولت نه تنها به جمعیتی بیش از جمعیت کشور یارانه پرداخت می‌کند بلکه این واریز‌ها شامل درگذشتگان هم می‌شود که روی هم رفته نزدیک ۵ میلیون نفر را در بر می‌گیرد. رقمی که «جراحی بزرگ اقتصادی کشور» را با مشکل مواجه کرده و علاوه بر بار مالی اضافی، این برنامه را از اهداف اصلی خود منحرف کرده و در کنار مشکلات دیگر، «هدفمندی یارانه» را به جای توزیع مناسب و عادلانه امکانات مالی دولت، به توزیع برابر پول بین فقیر و غنی تقلیل داده است و هر روز هم مشکل تازه‌ای سر بر می‌آورد. مشکلاتی که بیش و پیش از هر چیز در اجرای نادرست این برنامه ریشه دارد که خشت اول را کج نهاد و حال از سویی رفته رفته بنیه مالی کشور را ضعیف می‌کند و از سوی دیگر مشمولان واقعی را با مشکلات بیشتر مواجه می‌سازد.

طرح عقیم خوشه‌بندی خانوار‌ها باعث شد در اعطای یارانه، تمایزی میان دهک‌های بالا و پایین درآمدی گذاشته نشود و همین سبب شد افرادی تحت شمول قرار بگیرند که به واقع نیازی به دریافت این مبلغ نداشتند.

اختصاص یارانه به افرادی که از تمکن مالی مناسبی برخوردار بوده و نیاز به دریافت یارانه نداشتند، دست دولت را در اعطای تسهیلاتی چون بیمه درمانی برای نیازمندان بست و مجموع اینها هم دولت و هم تشکل‌های غیر دولتی را بر آن داشت تا برای اصلاح امور تدبیری بیندیشند؛ یکی از این تدابیر «انصراف داوطلبانه» از دریافت یارانه بود.

بحث انصراف داوطلبانه از دریافت یارانه از ماههای نخست هدفمندی مطرح شد و در همین راستا عده‌ای اصلاً ثبت نام نکردند. هدف این افراد بیش از حمایت دولت وقت، اختصاص این رقم به هموطنانی بود که در دهک‌های پایین درآمدی قرار داشتند و شرایط خاص هدفمندی یارانه‌ها، آنان را بیش از پیش با مضیقه مواجه می‌کرد. در همین راستا بحث‌هایی در مجلس و نهاد‌های دیگر مطرح شد که طی آن نمایندگان و سایر مسئولان برای حمایت از این حرکت، از دریافت یارانه انصراف می‌دادند.

کمپین انصراف از دریافت یارانه از جمله این اقدامات بود که از افرادی که به دریافت یارانه احتیاج نداشتند دعوت می‌کرد برای حمایت از هموطنان آسیب پذیر خود داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف دهند. کمپینی که در نخستین گام علاوه بر نمایندگان مجلس، با استقبال تشکل‌های دانشجویی مواجه شد.

ایران

برچسب‌ها : ,