ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
رئیس سازمان دارو و غذا ضمن تشریح برنامه‌های این سازمان برای ایام نوروز خبر داد

تبلیغات دارو در صدا و سیما ممنوع است

شهروندان:
رئیس سازمان غذا و دارو ضمن اعلام تأمین داروی مورد نیاز مردم در ایام تعطیلات نوروز و نظارت کامل بر کیفیت مواد غذایی عرضه شده در سراسر کشور گفت: تبلیغات دارو و تبلیغ درمانی برخی اقلام بهداشتی در رسانه ملی ممنوع است.

رسول دینارونددکتر رسول دیناروند در گفت‌وگو با ما در تشریح مهمترین اقداماتی که سازمان غذا و دارو به عنوان متولی نظارت بر غذا و دارو در ایام نوروز خواهد داشت، اظهار کرد: «به مردم اطمینان می‌دهم با تمهیداتی که اندیشیده شده است، دسترسی مردم بخصوص در حوزه دارویی فراهم خواهد بود. داروخانه‌های تحت نظارت دانشگاههای علوم پزشکی در همه استانها در زمانبندی مشخص شده فعالیت خواهند داشت و در شیفت‌بندی که مقرر شده باید برخی داروخانه‌ها در ایام تعطیل فعالیت و ارائه خدمت کنند.»

وی افزود: «از آنجایی که ممکن است بعضی داروخانه‌های شبانه روزی در تعطیلات نوروزی فعالیت نکنند در روزهای اول تا چهارم عید نوروز شیفت بندی شده و حتماً داروخانه‌هایی که کشیک هستند تمام وقت باید سرویس ارائه دهند. البته بیمارستانها کاملاً باز هستند و داروخانه‌های بیمارستانی هم بالطبع در همه ایام نوروز ارائه خدمت خواهند کرد.»

ذخیره‌سازی داروی مورد نیاز مردم

وی درباره ذخیره‌سازی دارو در تعطیلات گفت: «ذخیره‌سازی دارو در کشور بین ۶ تا ۸ ماه به‌طور میانگین وجود دارد، که بخشی از این ذخیره اکنون در شرکت پخش، بخشی در داروخانه‌ها و بخشی هم در شرکتها و انبارهای تولیدی است. معمولاً شرکتهای تولیدی نیاز بین ۱۵ روز تا ۳ ماه را ذخیره میکنند. این ذخیره‌سازی در شرکتهای پخش بین ۵/۲ تا ۳ ماه ودر داروخانه‌ها بهطور میانگین به مدت

۳ ماه وجود دارد. بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در زمینه تأمین دارو نیست.»

دیناروند درباره نظارت بر غذا و رستورانهای بین راهی تصریح کرد: «نظارت وزارت بهداشت بر مراکز عرضه غذا، توسط بهداشت محیط انجام میشود و معمولاً از قبل از عید و با آغاز مسافرتها، بسیج نوروزی بهداشتی کار خود را شروع میکند. آزمایشگاههای کنترل غذا و دارو نیز برای ارزیابی نمونه‌های ارسالی فعال هستند که در صورت احراز آلودگی مواد غذایی آزمایش شده در طول سال و بویژه در طول روزهای نوروز، به توزیع‌کنندگان این مواد تذکر داده میشود و در برخی موارد به تعطیلی مرکز هم می‌انجامد. علاوه بر آن بخش کنترل کیفیت غذا برعهده معاونتهای غذا و داروی دانشگاهها و بخش بازرسی بر مراکز عرضه مواد غذایی بر عهده مأموران بهداشت است.»

تبلیغات و ادعاهای درمانی در تبلیغات صدا و سیما نامعتبر است

معاون وزیر بهداشت درباره تبلیغات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی در صدا و سیما گفت: متأسفانه بین سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. در قانون سازمان نظام پزشکی به تبلیغات پزشکی اشاره شده که با مجوز این سازمان امکانپذیر است. در قوانین وزارت بهداشت هم در مورد برخی کالاهای بدون مجوز این وزارتخانه تبلیغات ممنوع است. در زمینه داروها، تبلیغات هرگونه دارو در صدا و سیما ممنوع است.

وی ادامه داد: در مورد فرآورده‌های غذایی،آرایشی و بهداشتی و فرآورده‌های طبیعی تبلیغ عمومی منعی ندارد. اما منعی که وجود دارد ادعای نادرست درمانی در تبلیغ برخی از این اقلام است که مجوز دارو و درمان دریافت نکرده‌اند. به عنوان مثال یک فرآورده آرایشی و بهداشتی در رسانه عمومی به هیچ عنوان اجازه ادعای درمانی ندارد. در صورت چنین ادعایی صدا و سیما باید جلوی پخش آن را بگیرد و در این زمینه معمولاً تذکرات لازم داده میشود. در مورد سازمان نظام پزشکی که خود را متولی میداند و گاه مجوزهایی در این زمینه میدهد مکاتباتی صورت گرفته تا فرآورده‌هایی که مجوز و پروانه از وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، به صرف اینکه مجوز تولید یا ساخت دارند، آزادانه و با محتوای فریبنده و نادرست تبلیغ نکنند.

به‌طور کلی هرگونه ادعای دارویی و درمانی در ارتباط با فرآورده‌های بهداشتی و آرایشی ممنوع است. در مورد فرآورده‌هایی که اخیراً در رسانه‌ها تبلیغ میشد و ادعاهای درمانی داشت، تذکر داده شد و جلوی تبلیغات نادرست گرفته شد.

فاطمه احمدزاده

ایران