ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عضو هیات موسس رفتگران طبیعت آذربایجان غربی:

داشتن محیطی پاک وبدون زباله مستلزم فرهنگ سازی عمومی است

شهروندان:
یکی از اعضای هیات موسس رفتگران طبیعت آذربایجان غربی گفت: نهادینه سازی برای داشتن محیطی تمیز و بدون زباله، مستلزم حرکت جمعی و مشارکت مردم و مسوولان در امر فرهنگ سازی عمومی است.

کوروش اصلانیکوروش اصلانی در گفت و گو با ایرنا افزود: گروه رفتگران طبیعت آذربایجان غربی فعالیت غیر رسمی خود را از تیر ماه سال ۹۱ آغاز کرده و تاکنون موفق به عضو گیری یکهزار و ۸۲۶ نفر از داوطلبانی شده است که علاقمند به فعالیت در امر فرهنگ سازی و پاکیزه نگهداشتن شهر و محیط پیرامون خود می باشند.

وی اظهار کرد: ایده تاسیس و آغاز فعالیت این موسسه سال گذشته برای نخستین بار از سوی دو نفر از فعالان زیست محیطی استان تهران به نام های نصرت الله طریقی و کاظم نجاریون به بنده پیشنهاد شد که پس از اجرای اقدامات اولیه در حال کسب مجوز از سوی وزارت کشور می باشیم.

اصلانی افزود: همواره از دیدن صحنه پرتاب زباله از پنجره اتومبیل به سطح جاده ها توسط برخی رانندگان و سرنشینان و یا ریختن پسماند غذاها و زباله هایی که مردم پس از گذراندن یک روز تعطیل بر روی چمن های سبز پارک ها و اطراف تفرجگاه های زیبای شهر می ریختند احساس ناراحتی و دلتنگی می کردم.

وی ادامه داد: تاسیس چنین موسسه های مردم نهادی که از بطن جامعه و برای جامعه برمی خیزد می تواند تاثیرات فراوانی در ایجاد مشارکت جمعی داشته و با تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی موجب نهادینه شدن استفاده کمتر از مواد پلاستیکی غیر قابل بازیافت و نریختن زباله در اماکن عمومی و طبیعت بکر و زیبای گردشگری است.

اصلانی گفت: نخستین برنامه این موسسه پاکسازی منطقه کاظم داشی ارومیه در ۲۹ تیر ماه سال گذشته بود که در آن گروه داوطلبی و خود جوش موسسه اقدام به جمع آوری زباله های منطقه کردند به طوری که مورد استقبال و تشویق مردمانی که برای تفریح و گذراندن یک روز تعطیل به این محل آمده بودند قرار گرفت و آنان را شدیدا تحت تاثیر قرار داد.

اصلانی که استاد موسیقی کودک نیز می باشد افزود: من حتی در کنار تدریس موسیقی نیز همواره به زبان کودکانه و به هر نحوه ی مهارتی که بتوانم ذهن کودکان را نسبت به آموزش و ترغیب آنان برای پرهیز از ریختن زباله در منزل و محیط پیرامون شان تشویق کرده و آنان را از مضرات و عواقب این عمل زشت و غیر بهداشتی آشنا می کنم.

وی گفت: ثبات شخصیتی انسان ها در دوران کودکی شکل می گیرد و تجربه نشان داده آموزش در دوران کودکی ماندگارتر و بلند مدت است.

اصلانی گفت: مدارس و آموزشگاه های تحصیلی یکی از بسترهای مناسب در راستای آموزش و فرهنگ سازی این امر مهم می باشد که در این راستا برنامه های مدونی با مشارکت ادارات محیط زیست و آموزش و پرورش استان و اعضای موسسه رفتگران طبیعت در نظر گرفته شده است.

وی، عمده برنامه های این موسسه را پاکسازی ساحل دریاچه ارومیه در کاظم داشی، پارکینگ انتهایی تفرجگاه بند، ساحل رودخانه بند، خان دره سی در دره شهداء ، حضور در نمایشگاه بین المللی پارک جنگلی و پاکسازی و جمع آوری زباله به صورت نمادین در داخل نمایشگاه، تفرجگاه چی چست، پیست اتومبیل رانی امیران چی چست، روستای سیر، ساحل راست سد شهرچایی و پارکینگ آن و ورودی شهر در ابتدای جاده سرو، پارکینگ و محوطه داخلی بازار بزرگ تاناکورای ارومیه اعلام کرد.

برچسب‌ها : , ,