ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
گپ وگفتی با مدیر یک تشکل زیست محیطی در لرستان

پلاستیک ها زمین را قورت می دهند

شهروندان:
«دیر بجنبید، پلاستیک‌ها شما را قورت می‌دهند» همین یک جمله ساده، 70 جوان هنرمند بروجردی را گرد هم آورد تا با تشکیل یک NGO به نام «انسان، زمین، آرامش» ازاین دلواپسی سخن بگویند و مردم را با خود همراه کنند.

زبالههمه چیز از یک هنرکده کوچک و جوانان با ذوقی که عشق به طبیعت را مایه الهام خود می‌دانند، آغاز شد. جوانان هنرمند در هنرکده به نقش آثاری می‌پرداختند که تار و پودش از رگ و ریشه‌های طبیعت تنیده شده بود و درون مایه اصلی‌اش نگاه به طبیعت از زاویه‌ای دیگر بود. جوانان هنرمند تصمیم گرفتند هرازگاهی به دل طبیعت بزنند و تا می‌توانند فصل‌ها و رنگ‌ها را با چشمان‌شان بنوشند و آن را لمس کنند.

این شد که تورهای طبیعت گردی هر روز در بین آن‌ها رونق بیشتری گرفت. کم کم انرژی‌ها همسو شدند و طبیعت‌گردی‌ها به سوی هدفمند شدن پیش رفت و رابطه جوانان گروه با طبیعت چهار فصل استان لرستان عمیق‌تر شد، تا این‌که طبیعت گردان هنرمند به فکر تشکیل یک گروه و کمک به حفظ طبیعت افتادند.

آن‌ها که مرد عمل بودند ماندند و نتیجه کار شد تشکیل یک گروه مردم نهاد که با تکیه بر نیروی عشق جمعی، توانست یک همایش بزرگ را ترتیب دهد. رئیس این انجمن، امین مطیعی است. جوانی ۳۶ ساله که در رشته سینما تحصیل کرده و معتقد است انسان مدرن با مصرف‌گرایی روز افزون، خود را به سمت قهقرایی می‌برد که از آن بی‌خبر است. با او به بهانه برپایی همایش انسان و طبیعت و آشنایی با فعالیت‌های انجمن به گفت‌و‌گو نشستیم.

  •  از همایشی بگویید که آن را با تکیه بر توان افراد گروه برپا کردید. در این همایش چه گذشت؟

این همایش که بیشتر شبیه یک جشنواره بزرگ بود انسان را به عنوان موجودی زباله ساز مورد واکاوی قرار داد و این‌که انسان عصر جدید مدام در حال ساختن زباله و رها کردن آن در طبیعت است که سرانجام این زباله‌های رها شده گریبان خود انسان‌ها را خواهد گرفت و مانند کوهی روی سر خودشان آوار خواهد شد. در این همایش دو نمایش اجرا شد و یک فیلم

۶ دقیقه‌ای هم به نمایش درآمد که همه این آثار با محوریت زباله‌سازی به اجرا در آمد و مورد استقبال تماشاچیان برنامه که حدود ۷۰۰ نفر از مردم استان بودند و به صورت خودجوش در این برنامه شرکت کرده بودند، واقع شد. البته نمی‌توان از تفاوتی که این همایش با دیگر همایش‌ها داشت غافل شد و نمی‌توان تأثیر نگاه هنرمندانه اعضا که با جان و دل برای برپایی این همایش کار کردند را نادیده گرفت. این رنگ و لعاب هنری باعث استقبال مردم و چند برابر شدن تأثیر این همایش شد.

  • مسئولان نیز در این همایش حضور داشتند؟

مسئولان محیط زیست، این حرکت انجمن را مورد تشویق خود قرار دادند و از آن بسیار استقبال کردند و دربین شرکت‌کنندگان این همایش نیز حضور داشتند اما یکی از مخاطبان اصلی ما در این ارتباط مسئولان شهرداری بودند که با وجود دعوتی که از آن‌ها شده بود به همایش نیامدند. اما استقبال مردم بی‌نظیر بود و با وجود آن‌که سالن همایشی که برای این کار در نظر گرفته بودیم ۴۰۰ نفره بود اما بیش از ۷۰۰ نفر در همایش شرکت کردند و این استقبال مردم، بزرگ‌ترین پشتگرمی و حمایت از ما برای برداشتن قدم‌های بزرگ‌تر شد.

  • چرا مسئولان شهرداری را یکی از مخاطبان اصلی خود می‌دانید؟

زیرا استان از لحاظ تفکیک پسماندها با مشکل مواجه است و این کار در اکثر مناطق کشور حل شده اما در لرستان و بروجرد پسماندهای بیمارستانی و شهری و قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت و… همه و همه در یکجا تلمبار می‌شود و از این لحاظ مدیریت درستی صورت نمی‌گیرد. اتفاقاً فیلمی با عنوان «دیر بجنبید، پلاستیک‌ها شما را قورت می‌دهند» که از ساخته‌های خودم است و در همایش به اجرا درآمد نیز در همین محل انباشته شدن زباله‌ها ساخته شده و انسانی را نشان می‌دهد که از صبح مشغول خرید است و با هر خرید، تعداد پلاستیک‌ها و مواد غیر قابل بازگشت به چرخه طبیعت را بیشتر می‌کند تا این‌که سرانجام این زباله‌ها دامنگیرش می‌شوند. شهرداری یکی از نهاد‌های مؤثر در این زمینه است و دوست داشتیم که با حضورشان در این همایش توجه‌شان را به این پیام‌ها جلب کنیم که البته آن‌ها نیامدند.

  • هزینه‌های برگزاری همایش چگونه تأمین شد؟

تمام هزینه‌های این همایش از گروه موسیقی تا نمایش ، ساخت فیلم ، گرافیک، تبلیغات و… بر عهده اعضای گروه بود و همه اعضا بدون هیچ چشمداشتی و با کمال میل این کار را انجام دادند.

  • چه شد که اعضای گروه به این دغدغه و نگرانی مشترک رسیدند؟

طبیعت در دوران باستان فضای مقدس آدم‌ها بوده و انسان‌ها بدون طبیعت هیچ هستند. اما از زمانی که انسان پا به دنیای مدرن گذاشته فاصله‌اش با این محیط مقدس بیشتر شده بوی‍ژه این‌که آدم‌ها حتی فرصت بیرون رفتن از لاک زندگی شهری و زدن به دل طبیعت را هم ندارند. اما اگر این فرصت را به خود بدهند که نگاهشان به طبیعت اطرافشان روشن شود و شاهد از بین رفتن آن باشند خود به خود دچار این دغدغه‌ها می‌شوند.

محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم بر پهنه‌ای از زاگرس گسترده شده و زیبایی‌های فراوانی آن را احاطه کرده است اما این محیط زیبا با فرسایش روز افزون خاک و از بین رفتن گونه‌های متعدد گیاهی و جانوری، شکار‌های بی‌رویه و از بین رفتن جانوران نادر و بحث وحشتناک زباله‌ها رو به رواست. وقتی بیشه‌های زیبای این استان در حال نابودی هستند، این نگرانی‌ها و دغدغه‌ها خود به خود به ذهن می‌رسند و در گوشه‌ای از ذهن جا خوش می‌کنند و همیشه به دنبال راهی برای‌ رهایی از آن هستی.

  • نگاه هنرمندانه اعضای گروه تا چه اندازه در شکل‌گیری این دغدغه و نگرانی‌ها تأثیر داشته است؟

زاویه دید و نگاه هنری تأثیر زیادی در این نگرانی‌های عمیق داشته زیرا تنها منبع الهام یک هنرمند طبیعت است و هنرمندی که طبیعت را در حال نابودی می‌بیند در واقع شاهد این است که منبع الهام و شهود خود را از دست می‌دهد و همین هم سبب نگرانی‌های عمیق است. اگر طبیعت نباشد هنرمند نیست و اگر هنرمند نباشد دنیا به جایی سرد و تاریک بدل می‌شود که زندگی در آن غیر ممکن است.

  • برای آینده NGO قصد دارید چه کار‌هایی انجام دهید. می‌خواهید آن را به کجا برسانید؟

ما تا کنون برنامه‌های زیادی در جهت پاکسازی طبیعت داشته‌ایم و این برنامه‌ها را به صورت مستمر ادامه خواهیم داد و درصدد برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انجام تورهای طبیعت گردی با هدف‌های آموزشی هستیم. همایش‌ها را هم برگزار خواهیم کرد و اگر فرصتی فراهم شود این همایش‌ها را به استان‌های دیگر هم خواهیم برد چراکه تأثیر این‌گونه برنامه‌های آموزشی مردم پسند به مراتب بیشتر و قوی‌تر از سخنرانی‌های خشک چند ساعته است و ما معتقدیم از این طریق بهتر می‌توان به مردم هشدار داد و آن‌ها را نسبت به محیط زیست و خطراتی که آن را تهدید می‌کند حساس کرد. انسان‌ها مدیون زمینی هستند که روی آن زندگی می‌کنند و باید تمام توان خود را به کار بگیرند تا این گهواره مادری را حفظ کنند. انسان‌ها باید زمین را حفظ کنند تا بتوانند آرامش را تجربه کنند و همه این‌ها مانند حلقه‌های یک زنجیر به هم متصل است. انسان، زمین، آرامش… .

 شیرین مهاجری

ایران