ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
معصومه ابتکار خبر داد:

تکلیف خودروسازان با محیط زیست مشخص می‌شود

شهروندان:
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تکلیف خودرو سازان در زمینه تولید خودرو با استاندارد یورو4 هفته آینده همزمان با برپایی جلسه شورای عالی محیط زیست با حضور رییس جمهوری مشخص می شود.

معصومه ابتکارمعصومه ابتکار روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تاکنون جلسات متعددی به منظور جمع بندی نظرات و برنامه های شرکت های خودروسازی برگزار شده است .در جلسه بعدی شورای عالی حفاظت محیط زیست که هفته آینده با حضور رییس جمهوری تشکیل می شود، تمام برنامه ها و نتایج جمع بندی شده در این زمینه ارایه خواهد شد و تصمیم نهایی در مورد خودرو سازان در زمینه تولید خودرو با استاندارد یورو ۴ اعلام می شود.

به اعتقاد کارشناسان ۷۰ درصد منبع آلاینده هوای شهر تهران خودروها هستند.در حال حاضر بیش از ۵ میلیون خودرو و ۳ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران تردد می کنند که آلودگی زیادی را تولید می کنند.

بر اساس طرح جامع کاهش آلودگی هوا که سال ۹۰ به تصویب هیات دولت رسید خودروسازان در هشت کلان شهر کشور از جمله تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان موظف هستند خودرو با استاندارد یورو ۴ تولید کنند که آلودگی کمتری دارد.

بر اساس این طرح همه خودروسازها همچنین موظف شدند تا پایان ۱۳۹۱ خودروهای تولیدی را با استانداردهای روز دنیا که یورو ۴ است، انطباق دهند اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی خودروسازان در این زمینه انجام نشده است و خودروسازان همواره مهلت خود را تمدید کرده اند.

کارشناسان محیط زیست اعلام کردند که خودروهای با استاندارد یورو ۲ ، دو برابر خودروهای یورو ۴ آلودگی تولید می کند که این امر موجب بروز مشکلات و انواع بیماری و افزایش مرگ و میر می شود.

علاوه براین خودروهای فرسوده که در خیابان های کلان شهرها درحال تردد هستند دارای میزان آلایندگی بالا هستند.

کاظم ندافی رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پیش از این گفت : هم اکنون در حدود ۳ میلیون خودروی کاربراتوری در کشور وجود دارد که آنها جزو خودروهای فرسوده به حساب می آیند . میزان آلایندگی این خودروها بسیار بالاست.