ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
مرندی:

نرخ رشد جمعیت در کشور باید به ۲٫۱ درصد افزایش یابد

شهروندان:
رییس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه 12 میلیون نفر در کشور ازدواج نکردند، تاکید کرد: با توجه به روند پیری جمعیت، ضرورت دارد نرخ رشد جمعیت که اکنون حدود 1.8 درصد است به رقم 2.1 درصد افزایش یابد تا این روند تا حدودی اصلاح شود.

علیرضا مرندیعلیرضا مرندی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهارداشت: اما اگر رشد جمعیت در کشور به ۲٫۵ درصد افزایش یابد شرایط مطلوب تری از لحاظ جمعیت جوان در کشور به وجود خواهد آمد.

وی افزود: اکنون با نرخ رشد جمعیتی ۱٫۸ درصد کشور به سمت جمعیت پیر شدن پیش می رود که باید با فرهنگ سازی و برنامه ریزی مانع از پیشرفت این وضعیت شویم.

وی تاکید کرد: اگر نرخ رشد جمعیت در کشور کمتر از ۲٫۱ درصد باشد یعنی اینکه جمعیت به سمت پیر شدن می رود و اگر بیشتر از آن باشد شاهد جمعیتی جوان و پویا خواهیم بود و به همین دلیل امیدواریم هر چه زودتر به ۲٫۵ درصد برسد.

مرندی با بیان اینکه افزایش نرخ رشد جمعیت قطعا کار دشواری است گفت: برای این منظور طرحی تهیه و به کمیسیون های بهداشت درمان و آموزش پزشکی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارایه شده و در نوبت طرح شدن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهار داشت: دراین طرح زوایای مختلف افزایش جمعیت مورد بررسی قرار گرفته که در صورت تصویب به قانون تبدیل می شود اما آنچه حایز اهمیت است نحوه عمل کردن به آن است و باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا در حد قانون باقی نماند.

رییس فرهنگستان علوم پزشکی با تاکید بر اینکه این کار نیازمند فرهنگ سازی است گفت: اکنون ۱۲ میلیون نفر در کشور وجود دارند که می توانستند ازدواج کنند اما نکردند، یعنی اگر این تعداد ازدواج می کردند از این تعداد ۶ میلیون زوج داشتیم که اگر هر کدام حداقل ۱ فرزند هم به دنیا می آوردند در مدت یکسال جمعیت بچه ها درکشور ۶ میلیون نفر افزایش می یافت.

وی اظهارداشت: باید کاری کنیم تا این افراد به ازدواج تشویق شوند و برنامه ها به گونه ای باشد که زوج ها حداقل ۳ فرزند به دنیا آورند.

وی به عمل سزارین به عنوان یک مشکل اصلی دراین زمینه اشاره کرد و گفت: انجام عمل سزارین عوارض زیادی در برخی موارد پارگی رحم را به همراه دارد که نه مادران جرات می کنند فرزند زیادی به دنیا بیاورند و نه پزشکان توصیه می کنند.

مرندی افزود: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد زایمان ها در ایران به روش سزارین انجام می شود که رقم بسیار بالایی است، باید با برنامه ریزی های صحیح این روش را که به صورت یک بلای آسمانی در کشور شده کاهش دهیم.

بر اساس سناریو رشد پایین جمعیتی که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ منتشر کرده است اگر رشد جمعیت در ایران به همین صورت ادامه یابد و برنامه ای برای تعادل آن نداشته باشد در ۸۰ سال آینده جمعیت ۳۱ میلیونی را تجربه خواهد کرد که ۴۷ درصد آن را افراد سالمند بالای ۶۰ سال در برمی گیرد و این درحالی است که در خاورمیانه کشورهای عربستان و قطر دارای بیشترین رشد جمعیتی در میان سایر کشورهای منطقه هستند.

براساس این گزارش ایران اکنون در میان ۱۰ کشور اول جهان که به سرعت به سمت کهنسالی در حال حرکت است، درجایگاه ششم قرار دارد. ایران در ۲۰ سال آینده وارد فاز اول سالمندی جمعیتی خواهد شد و در ۱۰ سال آینده نیز فاز دوم سالمندی را تجربه خواهد کرد.

براساس یک گزارش، جمعیت فعلی ایران حدود ۷۷میلیون نفر است که به اعتقاد کارشناسان جمعیتی با رشد کنونی تا ۱۰۰ سا ل آینده نیز ۲ برابر نمی شود.