ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

تفاوت فاحش رفتار وزیر محیط زیست فرانسه با همتای ایرانی‌اش!

شهروندان – محمد درویش:
یک وزیر در فرانسه برکنار می‌شود، چون تحمل کاهش هفت درصدی در بودجه وزارتخانه‌اش را ندارد. در عوض اما در ایران، بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، 30 درصد در سال 1392 کاهش می‌یابد و رییس مربوطه از آن دفاع هم کرده و به توجیهش می‌پردازد! چرا؟

وزیراز فرانسه خبر رسید که فرانسوا اولاند، وزیر محیط زیستش را که یک خانم ۴۰ ساله به نام دلفین بتو (Delphine Batho)است، به دلیل انتقادهای صریح و علنی‌اش نسبت به کاهش ۷ درصد از بودجه وزارت محیط زیست فرانسه در سال ۲۰۱۴، از کابینه اخراج کرد. خانم بتو، نه تنها در یک برنامه زنده تلویزیونی نسبت به کاهش ۷ درصد از بودجه سالانه وزارت متبوعش اعتراض کرد و دولت اولاند را به شدت مورد انتقاد قرار داد، بلکه پادرمیانی دیگر همکارانش در کابینه را هم قبول نکرد و حاضر نشد به قیمت ماندن در کابینه، از مواضع خود عقب نشینی کند.

این در حالی است که بودجه مصوب سازمان حفاظت محیط زیست، دست کم ۳۰ درصد کمتر از سال گذشته است و این در حالی است که از افت فاحش ارزش ریال صرف نظر شده است! با این وجود، نه تنها، آقای محمد جواد محمدی زاده حاضر به استعفا از پستش نشد، بلکه به جای انتقاد از کاهش بودجه سازمان متبوعش، تلاش کرد تا این کاهش را توجیه هم بکند!

در صورتی که اگر محمدی زاده نسبت به این کاهش چشمگیر انتقاد می‌کرد، ولو اگر برکنار هم می‌شد، دست کم به منتقدانش ثابت می‌کرد که مصلحت محیط زیست را بر مصلحت صندلی ریاست و بر هم نخوردن آب در دل رییس مافوقش ترجیح می‌دهد.