ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
عضو هيات داوران مسابقه طراحي آتش‌جان مطرح كرد:

فعالیت در حوزه شهروندی و اخلاق شهروندی به تلاشی نرم‌افزاری نیاز دارد

شهروندان:
عضو هیات داوران مسابقه طراحی آتش‌جان گفت: فعالیت در حوزه شهروندی و اخلاق شهروندی به فعالیتی نرم‌افزاری نیاز دارد و موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان نیز باید وضعیت فعلی جامعه را ارزیابی کند تا دریابد چگونه می‌توان به آن جهت داد.

ایرج کلانتریمهندس ایرج کلانتری، عضو شورای عالی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و استاد دانشگاه معماری نیز یکی دیگر از سخنرانان مراسم پایانی اهداء جوایز مسابقه طراحی آتش‌جان بود که سخنانش را درباره موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان آغاز کرد و گفت: از نگاه من این موسسه، یک موسسه خیریه نیست. فعالیت در حوزه شهروندی و اخلاق شهروندی به فعالیتی نرم‌افزاری نیاز دارد و این موسسه نیز باید وضعیت فعلی جامعه را ارزیابی کند تا دریابد چگونه می‌توان به آن جهت داد. اکنون می‌بینیم که خشونت در فضای شهری زیاد شده و از سوی دیگر، حس همزیستی مسالمت‌آمیز کم شده است.

وی افزود: این موسسه باید از نیروی بالقوه جامعه استفاده کند، NGOهای هم‌سنخ را بشناسد و نیروهای موجود را در جهت ارتقای فرهنگ شهری به کار بگیرد. تامل در فرهنگ شهرنشینی به ما کمک می‌کند تا این قدرت نهفته را در جهت ارتقای کیفیت زندگی در فضای شهری به کار بگیریم.

مسابقه طراحی «آتش جان» محور بعدی سخنان کلانتری بود. وی با بیان این‌که در چنین رقابت‌هایی می‌توان روش‌هایی را برای گسترش اخلاق شهروندی یافت، افزود: در مدیریت چنین مجموعه‌ای باید شاخه‌ای را یافت که بتواند با مطالعه آسیب‌های اجتماعی مهم، از رفتارهای ناشایست مردم بکاهد.

شایان ذکر است؛ در پایان مراسم اهداء جوایز مسابقه طراحی «آتش جان» از دانیال نوع‌پرست، فرزان شاماسب‌لو، سالار سائمی، مولود جلالی‌فر و آرزو خانچی که به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم را کسب کردند، قدردانی و جوایزی همراه با لوح یادبود اهداء شد. پخش دو نماهنگ مرتبط با حادثه مدرسه شین‌آباد و اجرای برنامه متناسب با جشن ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) توسط گروه هنری حنانه، از جمله بخش‌های دیگر این مراسم بود.

دیروز، شنبه (۳۰ فروردین) از ساعت ۱۸ تا ۲۰ مراسم تجلیل از برگزیدگان جایزه «آتش جان» به میزبانی مدیران و مسئولان موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و با حضور وزرای راه و شهرسازی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، معاونان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و همچنین آموزش و پرورش، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران، ورزشکاران، چهره‌های فرهنگی و هنری در سالن فردوسی خانه اندیشمندان واقع در تهران، خیابان استاد نجات‌اللهی برگزار شد.

پانزدهم آذرماه سال ۱۳۹۱، تعدادی از دانش‌آموزان دختر مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر در استان آذربایجان غربی به دلیل آتش‌سوزی کلاس درسشان دچار سوختگی شدند که بر اثر این حادثه دو دانش‌آموز به نام‌های سیران یگانه و سارینا رسول زاده جان باختند و چند دانش‌آموز دختر نیز دچار آسیب‌دیدگی‌ شدید شدند.