ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

«آتش‌ جان» اسطوره‌سازی نکرد، به بوته نقد کشاند

شهروندان:
فرزان شاماسب‌لو، نفر دوم برگزیده مسابقه طراحی «آتش جان» گفت: تفاوتی که موضوع این مسابقه با سایر مسابقات داشت، این بود که قصد اسطوره‌سازی نداشت و یک موضوع را به بوته نقد کشانده بود.

تصاویر مراسم پایانی مسابقه طراحی آتش جانوی در حاشیه مراسم تجلیل از برگزیدگان این مسابقه افزود: موضوع مسابقه جذابیت زیادی برای طراحان داشت و می‌توان گفت اکثر کسانی که در این مسابقه شرکت کرده‌اند، دیدگاهی معطوف به دریافت جایزه نداشته‌اند، بلکه با هدف کمک به تکرار نشدن چنین حوادثی در این مسابقه شرکت کرده‌اند.

این معمار جوان گفت: دردناک بودن چنین حوادثی می‌تواند برای هر فردی انگیزه‌ای مهم و قوی را به وجود آورد تا تلاش کند از رخ دادن چنین حوادثی جلوگیری کند، اما موضوع مسابقه همان‌گونه که گفتم، نوعی نقد اجتماعی است که دربردارنده نوعی توجه اجتماعی به این موضوعات است.

وی در پاسخ به این سوال که «برگزاری چنین مسابقه‌ای چه تاثیر مثبتی می‌تواند در جامعه داشته باشد؟» گفت: تاثیر مثبت این مسابقه‌ می‌تواند در رسیدن به هدف نهایی مشخص شود، به گونه‌ای که پس از برگزاری این مسابقه، نمادهای یادبود به شکلی ساخته و اجرا شوند تا به هدف اصلی از طراحی چنین مسابقه‌ای دست پیدا کنیم.

وی افزود: امروزه مسابقات زیادی به موضوعات مشابه برگزار می‌شوند که متاسفانه نقطه انتها ندارند و به هدف درستی دست پیدا نمی‌کنند.

شاماسب‌لو اظهار کرد: چنین مسابقاتی به قصد اجرا برگزار می‌شوند، اما متاسفانه در چند سال اخیر اجرای این پروژه‌ها ناموفق بوده است و به اجرا منتهی نمی‌شوند. به نظر من، یک مشاوره منطقی میان رشته‌ای قبل از شروع مسابقه و در حین مسابقه می‌تواند کمک کند تا طرح‌ها به گونه‌ای باشند که اجرایی شوند.

وی اظهار کرد: نقطه قوت مسابقه طراحی «آتش جان» انتخاب داوران این مسابقه از رشته‌های مختلف بود. اگر افراد متفاوتی از رشته‌های جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی در طراحی این گونه مسابقه‌های مشارکت داشته باشند، به یقین طرح‌های بهتری به اجرا در خواهند آمد.

طرح برگزاری مسابقه طراحی «آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان ارایه شد تا ایمنی از مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.