ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

دولت امکان کافی برای جلوگیری از تکرار حادثه شین‌آباد ندارد

شهروندان:
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی، از کمبود امکانات دولت فعلی برای انجام کارهایی که منتهی به پیشگیری از رخ دادن حوادثی مانند آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد شد، سخن گفت.

تصاویر مراسم پایانی مسابقه طراحی آتش جاندکتر ایرج فاضل در حاشیه مراسم تقدیر از برگزیدگان مسابقه «آتش جان» در پاسخ به این سوال که «اگر مدارس به سیستم اصولی گرمایشی تجهیز می‌شدند هزینه کمتری صرف نمی‌شد تا هزینه‌ای که برای بهبود این بچه‌ها باید صرف شود؟» گفت: قطعا پیشگیری بهتر از درمان است، ولی واقعیت این است که امکانات دولت برای انجام دادن کار‌هایی که به این پیشگیری‌ها منتهی می‌شود، بسیار محدود است. توسعه جمعیت ایران فضایی را ایجاد کرد که ما به یکباره نیازمند به ساخت مدارس بسیار زیادی شدیم، در حالی که امکانات کمی در اختیار داشتیم.

وی افزود: در گذشته مدارس ما در سه شیفت و گاهی حتی یک روز در میان اداره می‌شدند. به همین دلیل با وجود این‌که امکانات مالی کشور محدود بودند، نمی‌توانستیم با استفاده از منابع موجود پیشگیری‌های لازم را انجام دهیم اما امروزه به همت خیرین مدرسه‌ساز و با کمک دولت، تعداد مدارس افزایش پیدا کرده است و مدارس ساخته‌شده به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ما کمتر شاهد این حوادث خواهیم بود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یاد‌آور شد: امیدواریم در سال‌های آینده با برنامه‌ریزی‌های درست، نتیجه قابل قبولی از این پیشگیری‌های قبل از درمان بگیریم.

عضو پیشین شورای انقلاب فرهنگی در پاسخ به این سوال که« بیمارستان‌ها در درمان حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد چه نقشی داشتند؟» گفت: بیمارستان‌ها در اتفاقی که رخ داد، تلاش خود را برای امدادرسانی به کودکان آسیب‌دیده مدرسه شین آباد انجام دادند اما نکته قابل توجه این بود که بیمارستان‌ها هم تجهیزات مورد نیاز برای درمان بیماران سوختگی را در اختیار نداشتند و برای چنین حوادثی آمادگی لازم را نداشتند که همین امر موجب شد تا آن‌گونه که شایسته است، به این کودکان در روهای ابتدایی خدمات رسانی نشود.

دکتر فاضل در پاسخ به این سووال که «با توجه‌ به این‌که کودکان آسیب دیده در این حادثه دختر هستند و به یقین زیبایی چهره برای دختران از اهمیت بسیاری برخوردار است، آیا مراحل درمان این کودکان به گونه‌ای طی می‌شود که به بهبودی کامل دست پبدا کنند؟» گفت: درمان این کودکان در حال انجام است اما به طور طبیعی جای این مصدومیت در چهره کودکان باقی خواهد ماند و باید جامعه در آینده با این کودکان رفتاری معقول و منطقی داشته باشد.

مراسم تجلیل از برترین‌های مسابقه «آتش جان» ۳۰ فروردین ماه همزمان با شب میلاد باسعات دخت گرامی پیامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه سلام الله علیها، در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم سیاسی تهران برگزار شد.

طرح برگزاری مسابقه طراحی «آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان ارایه شد تا ایمنی از مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.