ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
در نشست بررسی ابعاد حقوقی تحریم‌ انجام شد:

تاکید حقوقدانان بر غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران

شهروندان:
در نشست بررسی ابعاد حقوقی تحریم که از سوی کمپین “نه به تحریم” برگزار شد، بر غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تاکید شد.

تحریم‌

به گزارش ایسنا، نعمت احمدی طی سخنانی در این نشست، اظهار کرد: بعد از آنکه دنیا دو جنگ جهانی را پشت سر گذاشت به ترتیب جامعه ملل و سازمان ملل تشکیل شد.

این حقوقدان افزود: سازمان ملل مانند یک کشور است و یک اساسنامه دارد که نام آن منشور سازمان ملل است. سازمان ملل شورای امنیت دارد که این شورا دارای ۱۵ عضو است و پنج عضو آن دائمی هستند. این پنج عضو یک حق ویژه برای خود قائل هستند که به آن حق وتو می‌گویند.

وی گفت: ۱۰ عضو دیگر شورای امنیت هر دو سال یکبار انتخاب می‌شوند و وقتی که مساله یا اختلافی بین دو یا چند کشور از اعضای سازمان ملل یا درباره یک عضو خاطی ایجاد می‌شود موضوع در شورای امنیت مطرح خواهد شد.

احمدی اظهار کرد: فصل هفتم منشور سازمان ملل مربوط به اقدام در موارد تهدید علیه صلح، نقض صلح و اعمال تجاوز است و وقتی بین یک یا چند عضو اقداماتی صورت می‌گیرد که موضوع نیاز به رفع اختلاف داشته باشد مساله در شورای امنیت مطرح می‌شود.

وی با اشاره به تصویب قطعنامه‌هایی علیه ایران از به کار بردن ادبیات نامتناسب درباره قطعنامه‌ها از سوی برخی مقامات در کشورمان انتقاد کرد و گفت: با به کار بردن ادبیات نامتناسب قطعنامه‌های آنها علیه ما زیادتر شد و قطعنامه‌هایی که با تمام روابط اقتصادی، ارتباطی، دریایی، هوایی و … کشور ما در ارتباط است، تصویب شد.

این حقوقدان گفت: ماده ۴۲ منشور سازمان ملل بسیار خطرناک است و اگر اعمال شود جامعه جهانی مجموعا کشور موردنظر را محکوم کرده است. این ماده مقرر می‌دارد “در صورتی که شورای امنیت تشخیص دهد اقدامات پیش‌بینی شده در ماده ۴۲ کافی نخواهد بود یا ثابت شده باشد که کافی نیست می‌تواند به وسیله نیروهای دریایی، هوایی یا زمینی به اقدامی که برای صلح ضروری است مبادرت ورزد.”

احمدی تصریح کرد: مطابق منشور سازمان ملل اقداماتی که برابر مواد این منشور انجام می‌شود نباید برای مردم عادی ایجاد ضرر و سختی کند.

وی گفت: علاوه بر قطعنامه‌های شورای امنیت چند نهاد بین‌المللی شکل گرفته که شورای امنیت را دور می‌زنند. یکی از آن‌ها کنگره آمریکا و دیگری اتحادیه اروپاست.

این حقوقدان اظهار کرد: بیشترین قطعنامه‌های شورای امنیت علیه اسراییل صادر شده است در حالی که هیچکدام از این قطعنامه‌ها علیه اسراییل ضمانت اجرایی ندارند.

احمدی با بیان این‌که «تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کشور ما از سوی سازمان ملل صورت نگرفته است» گفت: دایره تحریم‌ها صرفا شامل دولت و مردم ما نیست بلکه شامل عملیات عمرانی و اجرایی کشورهای دیگر در کشور ما نیز می‌شود.

وی درباره راهکارهای حقوقی مقابله با تحریم‌های یک جانبه گفت: تاکنون راهکار قابل توجهی برای مقابله با تحریم‌ها نداشتیم منتها طبقه فرهیخته می‌تواند بلندگویی علیه قطعنامه‌های شورای امنیت باشد. ما باید صدایمان را همیار و همراه دولت بلند کنیم و به همین دلیل من پیشنهاد می‌کنم که شما در جلسه آینده چند پزشک را دعوت کنید تا تاثیر تحریم دارو بر افراد عادی را بررسی کنند.

احمدی گفت: لذا ما نباید دنبال راهکار حقوقی بگردیم چون نه مرجع آن هستیم و نه توان آن را داریم بلکه باید درد را فریاد بزنیم و به گوش جامعه جهانی برسانیم.

محمدعلی بهمنی قاجار در ادامه این نشست طی سخنانی اظهار کرد: کمپین “نه به تحریم” متشکل از عده‌ای از جوانان متعهد به حقوق مردم خودشان است و اقدام جالبی است برای اینکه نشان دهد تحریم‌ها متوجه یک دولت نیست، بلکه متوجه یک ملت است.

این حقوقدان با بیان این‌که «تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران تحریم‌های غیرقانونی هستند» گفت: ادعای اصلی تحریم‌کنندگان این است که ایران به تهدیدی علیه صلح و امنیت تبدیل شده است در حالی که این با فرهنگ و پیشینه ایرانیان بیگانه است.

وی گفت: تحریم یک نوع خصومت و جنگ سرد علیه کشور است و شورای امنیت می‌تواند از این حربه در چارچوب منشور سازمان ملل استفاده کند. در حالی که در مورد ایران اینطور نبوده است؛ چنانکه این تحریم‌ها هیچ تناسبی با ایجاد صلح نداشته است.

بهمنی قاجار با طرح این سوال که چرا آمریکا از کشورهای دیگر نظیر هند و کره جنوبی می‌خواهد ایران را تحریم کنند؟ گفت: هدف ظاهری آمریکا جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌یی ایران است، ولی در عین حال تصریح می‌کنند که هدفشان مداخله در امور ایران است. آنها همچنین تصریح کرده‌اند که هدف از تحریم‌ها بالابردن نارضایتی و منجر شدن به شورش توسط مردم است و اینجا باید پرسید که این چه تناسبی با حسن نیت دارد؟

وی تصریح کرد: این که کشوری بگوید نمی‌خواهم با فلان کشور رابطه داشته باشم به شرط رفتار متقابل است، زیرا کشورها طبق منشور سازمان ملل مکلف به داشتن روابط دوستانه هستند.

این حقوقدان ادامه داد: در اثر اعمال تحریم‌ها نسبت به عراق نیم میلیون کودک زیر پنج سال کشته شدند. وزیر امور خارجه آمریکا اذعان می‌کند تحریم‌ها علیه ایران سخت‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون اعمال شده‌اند یعنی حتی از تحریم‌های علیه عراق سخت‌تر هستند.

وی اظهار کرد: تمام موضوعات راجع به حقوق بشر بر سه اصل کرامت انسانی، منع تبعیض و برابری زن و مرد استوار هستند در حالی که تحریم‌های تصویب شده علیه ایران این سه اصل را نقض می‌کنند.

بهمنی قاجار درباره راهکارهای حقوقی مقابله با تحریم‌های یک جانبه گفت: ما به عنوان یک نهاد غیردولتی باید صدای ظلمی که به مردم ایران می‌شود را به گوش جهانیان برسانیم. مثلا نمایندگانی از جامعه کارگری بیایند و تشریح کنند که چه تعداد از کارگران در اثر تحریم‌ها بیکار شده‌اند.

این حقوقدان با بیان این‌که «یکسری از اقدامات هستند که دولت باید آنها را طراحی و حمایت کند» اظهار کرد: راه دیگر برای مقابله با تحریم‌ها مراجعه به دادگاه‌های داخلی کشورهای اعمال کننده تحریم است.

وی اظهار کرد: راه دیگر برای مقابله با تحریم‌ها مراجعه به دادگاه‌های عمومی مانند دادگاه عمومی اتحادیه اروپا است که در مراجعه با آنها درمورد بانک‌های ملت و صادرات تحریم‌ها برداشته شد. همچنین در این زمینه می‌توان به دادگاه‌های تخصصی حقوق بشر مانند دیوان اروپایی حقوق بشر مراجعه کرد.

برچسب‌ها : , , ,