ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
کارشناس مسائل اقتصادی

نگاه شهروندان به یارانه نقدی باید تغییر کند

شهروندان:
یک کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر لزوم تغییر در روش فعلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: دولت باید از روش پرداخت نقدی به سمت گسترش میزان خدمات اجتماعی پیش رود.

یارانهغلام‌حیدر ابراهیم بای سلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قطعا بخش قابل توجهی از شرایط فعلی اقتصاد ایران به دلیل اجرای نادرست طرح هدفمندی یارانه‌هاست، گفت: ‌دولت باید برای ادامه‌یافتن این طرح قطعا راه‌حل‌های جدید و اصلاحاتی بنیادین را در دستور کار خود قرار دهد تا این طرح از وضعیت ضرر‌رسان به اقتصاد متناسب با شرایط کشور تبدیل شود.

وی با تاکید بر لزوم ثبت نام مجدد مردم برای دریافت یارانه نقدی عنوان کرد: دولت باید یکبار دیگر از تمامی اقشار مردم ثبت نام کند. دراین دور باید اطلاعاتی جزیی‌تر دریافت شود و با ایجاد شرایطی برای ثبت نام هزینه‌ فرصت را برای اقشار پردرآمد که مجددا قصد ثبت نام دارند افزایش دهد.

نماینده سابق مردم خواف در مجلس با اشاره به فلسفه‌ اصلی هدفمندی یارانه‌ها در جهان تصریح کرد: در تمام جهان به نظام هدفمندی به عنوان یک نظام حمایت اقتصادی تدوین می‌شود. این طرح باید به اشتغال و تولید بپردازد و در غیر این صورت نتایجی که باید را به وجود نمی‌آورد.

ابراهیم بای سلامی با اشاره به تجربه‌ کمیته امداد در اقتصاد ایران اظهار کرد: اگر دولت می‌خواهد پرداخت‌های نقدی را کاهش داده و سهم یارانه تولید را بالا ببرد، باید ازتجربه‌ سازمان‌هایی مانند کمیته امام خمینی (ره) استفاده برد. در این سازمان می‌بینیم که اقشار نیازمند با مراجعه و تبیین شرایط اقتصادی خود دولت را مجاب به کمک به خود می‌کند. این مساله می‌تواند در پرداخت‌های نقدی به مردم نیز مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان این‌که وضعیت خدمات اجتماعی در کشور ما نیاز به بهبود دارد، اظهار کرد: بحث حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در شرایط فعلی بسیار لازم و پراهمیت است. دولت باید در شرایط فعلی از خانواده‌هایی که توانایی اداره زندگی خود در سطح پایین را ندارند حمایت کنند. این مساله می‌تواند با حمایت از کودکان و هم‌چنین تلاش برای بهبود وضعیت بهداشت و تامین اجتماعی کشور همراه شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: متاسفانه در دولت قبل به یک رویکرد پوپولیستی باعث شد مردم تعریف درستی از هدفمندی یارانه‌ها پیدا نکنند. در شرایطی که این طرح باید صرف بهبود شاخص‌های اقتصادی مهمی مانند تولید می‌شد، در جامعه به عنوان یک حقوق ملی مطرح شد که باید مردم به‌طور مساوی آن را از دولت مطالبه کنند.

ابراهیم بای سلامی با بیان این‌که برون‌رفت از شرایط فعلی نیاز به تغییر نگاه در مردم دارد، توضیح داد: تا زمانی که مردم به یارانه به شکل حقوقی که از دولت می‌گیرند نگاه می‌کنند وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت. از این‌رو دولت باید تلاش کند اشتباهات گذشته جبران شده و نگاه مردم به قانون هدفمندی یارانه‌ها تغییر یابد.

وی ادامه داد: پرداخت نقدی یارانه‌ها که پیش از این بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بارها نسبت به انجام ندادنش به دولت ایران اخطار داده بود باعث شد با گسیل حجم بسیار بالای نقدینگی به اقتصاد کشور تورم روندی بسیار خطرناک به خود بگیرد و در کنار آن با توجه به مشکلات بودجه‌ای دولت حمایت از تولید و صنایع نیز کنار گذاشته شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که از وضعیت فعلی اقتصاد اقشار آسیب‌پذیر بیشترین ضربه را خورده‌اند، عنوان کرد: روند خطرناک تورم در بین مواد غذایی بسیار بیشتر بود و در سال ۹۱ به ۶۰ درصد نیز رسید. طبق آمارهای رسمی در این شرایط هزینه‌ یک خانوار فقیر که بیشترین خرجش صرف مواد غذایی می‌شود بسیار افزایش می‌یابد از این‌رو تبعات اجرای این طرح برای مردم روستانشین بسیار بیشتر بود.

وی اضافه کرد: در کنار آن دولت گمان می‌برد با بالا‌بردن قیمت سوخت و سهمیه‌بندی آن می‌توان میزان مصرف بنزین در کشور را کاهش داد که اکنون و پس از گذشت چند سال از آغاز این طرح می‌بینیم این پیش‌بینی نیز درست از آب در نیامده است. از این‌رو و با نگاه به ابعاد مختلف اجرای این طرح در طول این چند سال می‌توانیم نتیجه‌گیری کنیم که دولت باید در نحوه‌ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تجدید‌نظر کند.

ابراهیم بای سلامی ایجاد اعتماد در بین اقشار مختلف مردم را بهترین راه حل دولت برای خارج شدن از شرایط فعلی دانست و بیان کرد: دولت باید با حمایت همه‌جانبه از گروه‌های تولیدی و هم‌چنین ایجاد یک شرایط با ثبات طولانی‌مدت در بازار‌های داخلی به مردم این اعتقاد را بدهد که شرایط رو به بهبود است. در کنار آن باید با ایجاد موج رسانه‌ای مردم را قانع کنند که ادامه یافتن شرایط فعلی نه به نفع دولت است و نه مردم از آن سودی می‌برند.

این نماینده سابق مجلس درباره‌ اظهار‌نظر رییس جمهمور که گفته بود دولت وارد جزییات حساب‌های مردم نخواهد شد، گفت: این حرف بسیار درست است و مردم نباید به این دلیل اعتبار خود را از نظام بانکی کشور از دست بدهد. دولت برای راه‌حل می‌تواند به جای بررسی حساب پولدارها و از اقشار کم‌بضاعت بخواهد با مراجعه و ثبت نام مجدد دلایل خود را برای دریافت یارانه نقدی اعلام کند.

ابراهیم بای سلامی اضافه کرد: این مساله هم باعث می‌شود بسیاری از اقشار پردرآمد و هم ‌چنین گروه‌های گسترده‌ای از طبقات متوسط جامعه به صورت خود‌به‌خود از ثبت‌ نام مجدد خودداری کنند و در کنار آن این امکان برای دولت به وجود می‌آید که بخش بیشتری از بودجه خود را صرف بهبود نظام حمایتی از اقشار جامعه و گسترش خدمات اجتماعی کند.

وی درباره‌ خبر مربوط به این‌که حدود دو سوم از نمایندگان مجلس نیز یارانه می‌گیرند، اظهار کرد: بنده چند دوره سابقه‌ نمایندگی مجلس را داشته‌ام و با این‌که مجلس فعلی از نظر خطوط فکری با من سازگار نیست اما باید بگویم این تفکر جاافتاده در بین مردم که گمان می‌کنند نمایندگان مجلس همگی از نظر مالی وضعیت مطلوبی دارند درست نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: هستند نمایندگانی که از نظر مالی به هیچ وجه شرایط مطلوبی ندارند و قطعا از نظر اقتصادی نیاز به حمایت دارند از این‌رو نمی‌توان اعلام کرد که قطعا دریافت یارانه نقدی از طرف نمایندگان مجلس کار غلطی است. نخبگان سیاسی نیز اعتقاد دارند خود از اقشار فقیر باشند.

ابراهیم بای سلامی در جمع‌بندی صحبت‌های خود عنوان کرد: در صورتی که موج همراهی بین مردم و دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها شکل بگیرد و مردم در این مساله به دولت خود اعتماد کند، می‌توان انتظار داشت با خروج داوطلبانه‌ اقشار مختلف مردم از دریافت یارانه‌ها این وضعیت نه چندان مطلوب اقتصادی به زودی به پایان برسد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: سابقه‌ چند ساله‌ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌تواند برای ما درس‌های بسیاری داشته باشد. باید با تغییر نگاه مردم یارانه را نه یک حقوق ملی که یک ثروت ملی دانست که باید در راه حفظ آن دولت را یاری کرد با همراهی مردم دولت می‌توان قانون هدفمندی یارانه‌ها را همان‌طور که از ابتدا مدنظر بوده اجرایی و نهایی کرد تا اثرات مثبت آن در اقتصاد ایران به زودی نمایان شود.