ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
وعده‌هایی که دفن می‌شود

تهدید زیست محیطی پیامد مدیریت نادرست پسماند اردبیل

شهروندان:
طلای کثیف اردبیل در حالی به شیوه های سنتی و مغایر با قوانین موجود دفن می شود که مسئولان محیط زیست استان تغییر در وضعیت مدیریت پسماند را یکی از مهمترین نیازهای کوتاه مدت حفاظت زیست محیطی این منطقه می دانند.

زبالهروزانه بالغ بر ۷۵۰ تن زباله در شهرها و ۳۲۰ تن در روستاهای اردبیل تولید می شود که نهایتا بدون تفکیک در مبدا به محل دفن زباله انتقال می یابد.

شیوه سنتی دفن زباله که علاوه بر تاثیرات سو در هوا، تهدیدی برای خاک و آبهای زیر زمینی محسوب می شود به دلیل از بین بردن طلای کثیف یکی از شیوه های منسوخ بوده که همچنان در تمامی شهرهای این استان مورد استفاده قرار می گیرد.

شیوه ای که حتی با توجه به جمعیت شهر اردبیل مغایر با قوانین مدیریت پسماند است و در نهایت تغییر در آن از جمله وعده هایی است که شوراها و شهرداری های استان اردبیل هر از گاهی بویژه در زمان انتخابات از آن سخن می گویند، اما تاکنون به آن عمل نکرده اند.

جمع آوری زباله در اردبیل که از درب منازل بدون تفکیک آغاز و به محل دفن زباله در ۲۵ کیلومتری شهر ختم می شود، از جمله چالش های مدیریت شهری است که شهرداری اردبیل تنها به اجرای استاندارد آن تاکید کرده است.

در حالی که به عقیده کارشناسان مدیریت شهری این شیوه برای اردبیل منسوخ بوده و مطابق با قوانین مدیریت پسماند، دفن زباله در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت محل ایراد است.

بر اساس این قانون وظایف تمامی دستگاه های برای مدیریت پنج نوع پسماند مشخص شده است و هر دستگاه وظیفه مدیریت پسماند تولیدی خود را نیز دارد.

در عین حال با وجود اظهارات مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل مبنی بر استفاده از دستگاه های غیرسوز برای بی خطرسازی و جمع آوری زباله های عفونی بیمارستانی، برخی از مراکز درمانی زباله های عفونی را همراه با زباله های خانگی دفع می کنند تا تهدید زباله های خانگی دو چندان شود.

مطب های خصوصی، آزمایشگاه های تشخیص طبی، دندانپزشکی، جراحی های عمومی، ماماها و جراحان زنان زایمان از جمله مراکزی هستند که با تخطی از قوانین، زباله های خود را بدون استفاده از دستگاه های غیرسوز و قبل از بی خطر سازی به همراه زباله های شهری و خانگی دفع می کنند و این زباله ها در ادامه با بی توجهی به محل دفن زباله منتقل می شود.

به اعتقاد کارشناسان بهداشت محیط شهری دفن زباله های عفونی بدون رعایت نکات علمی و بهداشتی علاوه بر افزیش احتمال شیوع بیماری های عفونی و ویروسی از جمله ایدز و هپاتیت، موجب نفوذ مواد عفونی در زمین های زراعی و آب های زیر زمینی شده که تبعات جبران ناپذیری را برای جامعه به همراه خواهد داشت.

همچنین وضعیت جمع آوری زباله در روستاها نیز مطلوب نبوده بطوری که علاوه بر وضعیت نامطلوب جاده ها و مسیرهای ارتباطی در مجاورت منازل مسکونی روستاها نیز انباشت زباله چهره نامساعدی برای محیط زیست فراهم کرده است.

ضرورت تغییر محل دفن زباله در شهرها

مسئول مرکز تحقیقات زیست محیطی استان اردبیل معتقد است نه تنها شیوه های دفن زباله بلکه محل دفن زباله نیز در اغلب شهرهای اردبیل از استاندارد لازم برخوردار نیست.

بیژن ملت خواه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه محل دفن زباله در ۲۶ شهر اردبیل رصد می شود، افزود: در برخی شهرها محل دفن مناسب نبوده و تغییر آن پیشنهاد شده است.

به گفته وی در شهرهای نیر، هیر، سرعین و گرمی ایراداتی در فاصله محل دفن با محل سکونت وجود دارد و با وجود اینکه هشدارهایی در این خصوص ارائه شده از سوی مسئولان توجهی صورت نمی گیرد.

مسئول مرکز تحقیقات زیست محیطی استان با بیان اینکه محل دفن زباله اردبیل در ۲۵ کیلومتری شهر قابل قبول است، اضافه کرد: در عین حال محل دفن مشگین شهر و پارس آباد تغییر یافته و تغییر محل دفن خلخال پیشنهاد شده است.

وی با تاکید به ضرورت بازیافت زباله در اردبیل، تصریح کرد: دفن زباله به دلیل عوارض زیست محیطی باید با بازیافت جایگزین شود.

ملت خواه افزود: با وجود اینکه امروزه در تمام اکثر شهرها بویژه کلان شهرهای دنیا زباله به عنوان طلای کثیف می تواند در تولید کمپوست و برق مورد استفاده قرار گیرد، در استان اردبیل که مدعی کلانشهری است به شیوه های سنتی مدیریت می شود.

همچنین مدیر کل محیط زیست استان نیز با بیان اینکه اردبیل در خصوص مدیریت پسماند حتی مشابه سایر شهرهای همتراز عمل نکرده است، اضافه کرد: در استان های با جمعیت معادل جمعیت استان گام های مثبتی در خصوص مدیریت پسماند و بازیافت زباله برداشته شده است.

شهرداری اردبیل همکاری را تسریع کند

علی حمیدی رضی با گلایه از بی فرجام ماندن طرح پیشنهادی مشارکت بخش خصوصی در بازیافت زباله اضافه کرد: با وجود اینکه محیط زیست در موضوع مدیریت پسماند نقش نظارتی دارد، بارها سرمایه گذارانی برای اجرای طرح بازیافت زباله از مبدا معرفی شده که تاکنون به جایی نرسیده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه گذاری برای اجرای تفکیک زباله در مبدا به شهرداری مرکز استان پیشنهاد شده و منتظر پاسخ این دستگاه اجرایی است.

به گفته حمیدی رضی پس از آن راه اندازی کارخانه کمپوست و بررسی تقاضای های تولید برق از زباله می تواند مورد توجه باشد.

بی فرجامی طرح تفکیک زباله از مبدا

اظهارات این مسئول در حالی است که شهردار اردبیل سال گذشته از مذاکرات با سرمایه گذاران تولید برق زباله در رسانه ها خبر داده بود. موضوعی که به عنوان یکی از نیازهای مدیریت شهری طرح شد و شهروندان را امیدوار به چاره اندیشی جدید شهرداری کرد.

با این وجود نه تنها این طرح به فرجام نرسید بلکه امروز شهرداری اردبیل صرفا تفکیک از مبدا زباله را در دهه فجر نوید داده است تا در ادامه با اجرای آن اردبیل شاهد راه اندازی کارخانه تولید کمپوست در سال آینده شود.

ضرورت تشکیل کارگروه مدیریت پسماند در اردبیل

حمیدی رضی در پی بی فرجام ماندن طرح های مدیریت پسماند در این استان تاکید کرد: به دلیل لطمات جبران ناپذیر وضعیت فعلی دفن زباله در اردبیل در دیدار با استاندار مدیریت پسماند را به عنوان یکی از چالش های جدی زندگی شهری طرح کردیم.

وی افزود: در این زمینه استانداری اردبیل باید با تشکیل کارگروه مدیریت پسماند زمینه اجرای قوانین مدیریت پسماند را فراهم کرده و از دستگاه ها تکلیف آنها را بخواهد.

هشدارهای مسئولان محیط زیست برای تغییر در شیوه های مقابله با طلای کثیف در حالی است که یک لیتر از شیرابه زباله های خانگی می تواند رودخانه ای با دبی ۲۰ لیتر را آلوده کند.

تهدیدی که منتظر کاغذ بازی های اداری نمانده و به عقیده برخی کارشناسان به نظر می رسد در مرز تبدیل به بحران بوده و بی شک جلوگیری از آن نیازمند توجه جدی مسئولان و دستگاه های مرتبط است.

ونوس بهنود – مهر