ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
5 برگزيده مسابقه «طراحي آتش جان» رسما معرفي شدند

بیانیه هیئت داوران مسابقه طراحی آتش جان؛ یادمان حریق در مدارس کشور

شهروندان:
هیات داوران مسابقه طراحی آتش جان؛ یادمان حریق در مدارس کشور پس از پایان داوری، بیانیه‌ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است:

داوران طراحی آتش جانبسمه تعالی

هیئت داوران، متشکل از شادمهر راستین، احسان شریعتی، نادر قشقایی، ایرج کلانتری، صنم کلانتری، علی وزیریان، سید رضا هاشمی، نخستین جلسه خود را در تاریخ ۳/۱۱/۹۲ تشکیل داد. در این جلسه ۴۷ طرح دریافت شده مورد مشاهده و بررسی هیئت داوران قرار گرفت.

به نظر هیئت داوران اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان رویکرد معمارانه به موضوع داشته، و برای بیان احساس تأثر عمیق جامعه نسبت به معصومیت کودکانی که، در بحبوبه بی‌خیالی کودکی، شکوفه‌های هنوز کاملاً باز نشده وجودشان دستخوش حریقی غافل‌گیرکننده، از جای ظاهراً امنی که هیچ انتظارش را نداشتند، یعنی کلاس درس، شده است، از ابزار بیانی به غایت دشواری کمک گرفته‌اند. هر چند به همین دلیل انتخاب طرحی برای اجرا از بین طرح‌های ارائه شده آسان نیست، اما به نظر هیئت داوران اکثر شرکت‌کنندگان ارتباط خوبی با موضوع پیدا کرده‌اند، و از این حیث کار همه آنها قابل تقدیر است.

پس از پایان مباحثات جلسه اول، انتخاب طرح‌های بهتر به جلسه مورخ ۶/۱۱/۹۲ موکول شد. آقایان شادمهر راستین و علی وزیریان موفق به حضور در جلسه دوم نشدند، و کار داوری با حضور بقیه اعضاء ادامه یافت.

هیئت داوران پس از مشاهده و برسی مجدد طرح ها، در دور اول ابتدا طرح‌های شماره ۲، ۲۴، ۴۳، ۵۰، ۷۶، ۷۸، ۱۵۸، ۱۷۸، ۱۸۲، ۱۸۵، ۲۲۳، ۲۲۷ و ۲۴۸ را از بین کلیه طرح‌ها انتخاب کردند و در دور دوم پنج طرح ۲۴، ۴۳، ۷۶، ۷۸ و ۲۲۷ را برای رتبه‌بندی نهایی نامزد کردند. سپس بحث و گفتگو درباره پنج طرح منتخب ادامه یافت و هر یک از داوران پس از بیان دلایل برتری طرح‌های مورد نظرش، رأی خود را در خصوص رتبه‌بندی طرح‌ها اعلام نمود، که در نتیجه:

طرح شماره ۲۲۷ با کسب ۲۲ امتیاز حائز رتبة اول،

طرح شماره ۲۴ با کسب ۱۹ امتیاز حائز رتبة دوم،

طرح شماره ۷۸ با کسب ۱۳ امتیاز حائز رتبة سوم،

طرح شماره ۷۶ با کسب ۱۲ امتیاز حائز رتبة چهارم، و

طرح شماره ۴۳ با کسب ۸ امتیاز حائز رتبة پنجم شدند.

به نظر هیئت داوران هر پنج طرح در تلفیق یک حجم نمادین با طراحی محیط بیرونی و فضای داخلی توفیق نسبی داشته اند، و در بین آنها طرح شماره ۲۴ به دلیل استفاده مناسب‌تر از قابلیت‌های طراحی منظر و ترکیب آن با یک دیواره نمایشگاهی، واستفاده از حدقل عناصر، حائز رتبه دوم، و طرح شماره ۲۲۷، به دلیل خلق یک پیکره یادمانی قوی و زیبا و یکپارچه سازی آن با معماری و محیط، و ایجاد پیوستگی فضایی در کل مجموعه، حائز رتبة اول گردیده است.