ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

به واقعه اسف‌بار آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد حساس شده بودم

شهروندان:
نفر نخست مسابقه «طراحی آتش جان» علت حضور در این مسابقه را مرتبط بودن موضوع ایمنی مدارس با حساسیت خود نسبت به واقعه اسف‌بار آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد بیان کرد.

دانیال نوع‌پرستدانیال نوع‌پرست که طرح ارایه شده از سوی او توانست رتبه نخست مسابقه «طراحی آتش جان» را کسب کند، اظهار کرد: من از طریق سایت شهروندان با برگزاری این مسابقه آشنا شدم. البته پوسترهای آن را در مراکز مهندسین مشاور و همچنین برخی دانشگاه‌ها دیده بودم.

وی که مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری خود را از دانشگاه تهران گرفته و متولد سال ۱۳۵۶ است، درباره انگیزه‌اش از حضور در این مسابقه گفت: واقعیت این است که من به واقعه اسف‌بار آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد بسیار حساس بودم، وگرنه مسابقات زیادی در حوزه معماری طی سال برگزار می‌شوند که من در آن‌ها شرکت نمی‌کنم. البته موضوع ایمنی مدارس از آتش هم برای من اهمیت داشت. در حقیقت، فکر کردم حضور در این مسابقه و ارایه طرح، می‌تواند یک کار ماندگار درباره واقعه‌ای در گذشته و همچنین مرتبط به آینده بچه‌های خودمان باشد.

نوع‌پرست در پاسخ به این سوال که «چنین طرحی چگونه به ذهن شما خطور کرد؟» پاسخ داد: جدای از تخصص و تجربه‌ای که در این حوزه کسب کرده‌ام، من این موضوع را یک قضیه کاملا مفهومی می‌دیدم و سعی داشتم از یک زاویه خاص به آن نزدیک شوم. به همین علت سعی کردم طرحی را ارایه کنم که به نوعی نشات‌برانگیز و تاویل‌برانگیز از چنین موضوع مفهومی باشد، طرحی با شاخصه‌هایی که از دور انسان را جذب خودش کند، جذابیت داشته باشد، مخاطب را به سوی خودش فرابخواند و در عین حال، اتفاقات را خیلی کم نشان دهد. در حقیقت دوست داشتم طرح من خیلی پیامش را به طور مستقیم بیان نکند تا مخاطبانش آن را کشف کنند. هدف اصلی من، ارایه یک فرم ماندگار بود که البته اتفاقاتی را که در جریان آن آتش‌سوزی رخ داد، به نوعی بیان کند.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا فکر می‌کردید رتبه نخست را به دست آورید؟» اظهار کرد: به نظرم طرح بدی ارایه نکردم و چند تن از همکارانم پیش از ارسال طرح، آن را دیدند و پسندیدند. نمی‌گویم خیلی برای این طرح زمان صرف کردم، اما از تجربیاتم طی سال‌های تحصیل و کار در عرصه معماری بهره گرفتم.

نوع‌پرست تکامل را موضوعی نهفته در ذات معماری دانست و گفت: شاید بتوان المان‌هایی را به این طرح اضافه کرد تا بنایی که بر اساس آن ساخته می‌شود، کامل‌تر شود و من با این موضوع مشکلی ندارم.

وی برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» را در حساس کردن شهروندان به موضوع ایمن‌سازی مدارس در برابر آتش مهم و تاثیرگذار دانست و گفت: به یقین این مسابقه نظر شهروندان را به چنین موضوع مهمی جذب کرده است، اما تا زمانی که کاری هنری در این باره صورت نگیرد، این مسابقه و آثارش ماندگار نخواهند شد و بعد از مدتی نیز مانورهای رسانه‌ای مرتبط با آن به فراموشی سپرده خواهند شد.

طرح برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان ارایه شد تا ایمنی مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.