ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

نخستین حرکت اجتماعی اهل فن و هنر در راستای ایمن‌سازی مدارس

شهروندان:
صاحب چهارمین اثر برگزیده مسابقه «طراحی آتش جان» گفت: برگزاری این جایزه نخستین حرکت اجتماعی اهل فن و هنر در راستای ایمن‌سازی مدارس در برابر آتش بود و اگر این مسابقه به صورت خیریه هم برگزار می‌شد، من بازهم در آن شرکت می‌کردم.

مولود جلالی‌فرمولود جلالی‌فر موضوع این مسابقه را بسیار خاص دانست و گفت: از وقتی که خبر حادثه آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد منتشر شد، من پیگیر بودم و از وقوع این حادثه و حوادث مشابه آن واقعا تاسف می‌خوردم. برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» را هم نخستین حرکت اجتماعی اهل فن و هنر در راستای ایمن‌سازی مدارس در برابر آتش و یک کار ارزشی دانستم، به صورتی که اگر قرار بود هیچ برنده‌ای برگزیده یا هیچ جایزه‌ای به نفرات برتر اهدا نشود، من بازهم در این مسابقه ارزشی شرکت می کردم، حتی اگر به صورت خیریه برگزار می‌شد.

وی که مدرک کارشناسی ارشد رشته معماری را از دانشگاه هنر تهران گرفته است و اکنون در مقطع دکترای معماری دانشگاه علوم و تحقیات مشغول به تحصیل است، برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» را همچنین فرصتی مناسب برای ارایه توان هنرمندان عرصه معماری دانست و گفت: مسابقات معماری برای ما که جوانیم و به تازگی وارد عرصه معماری حرفه‌ای شده‌ایم، محک خوبی محسوب می‌شود تا توان و ارزش‌هایمان را ثابت کنیم. البته همان‌طور که گفتم، جنبه ارزشی مسابقه «طراحی آتش جان» برای من از اهمیت بیشتری برخوردار بود.

جلالی‌فر درباره ویژگی طرحی که با عنوان «یک پنجره به آگاهی، نگاه و سکوت» به این مسابقه ارائه کرده است، اظهار کرد: جدای از بار مفهومی یک اثر، من به ایجاد بستر زمینه طرح نیز اعتقاد دارم، به این معنا که آن کار باید ویژه مکانی که قرار است در آن ساخته شود، طراحی شود. من هنگام بازدید از سایت در نظر گرفته شده برای ایجاد بنای یادبود در دریاچه پارک چیتگر تهران، حس کردم که طرح باید منظره‌ای از گستره آب داشته باشد، به گونه‌ای که بتوان از قاب آن، آب و مهربانی آن را دید تا تسکینی باشد بر درد دختران حادثه‌دیده مدرسه شین‌آباد و همچنین بازماندگان آن حادثه.

وی افزود: همچنین هنگام طراحی در نظر داشتم که این طرح چگونه می‌تواند این مغایرت را نشان دهد که این دختران، مانند هر رودی که باید به دریا بریزد، به دریای سلامت رهنون نشدند و به نوعی از زندگی بازماندند.

نفر چهارم مسابقه «طراحی آتش جان» ضمن انتقاد از تغییر ایجاد شده در ترکیب هیات داوری این مسابقه که البته در بسیاری از مسابقات معماری رخ می‌دهد، افزود: در عین حال، حضور متخصصان حوزه‌های مجسمه‌سازی، سینما و فلسفه در کنار متخصصان معماری، ترکیب قشنگی را به وجود آورده بود و از این نظر، هیات داوری این مسابقه بسیار جذاب و خوش‌ترکیب بود.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری این مسابقه در قالب‌های مختلف گفت: اگر قرار باشد آثار این جشنوراه در یک نمایشگاه در معرض تماشای عموم مردم قرار داده شوند، پیشنهاد می‌کنم چنین نمایشگاهی در خارج از فضای مرد نظر برای برپایی بنای یادبود صورت بگیرد، چون مکان در نظر گرفته شده برای ساخت بنای یادبود، بایستی مخاطب را به سکوت و تفکر وادار کند و انسان را به عمق ببرد.

جلالی‌فر افزود: هنر معماری به یقین می‌تواند محمل خوبی برای انتقال پیام های ارزشی و اخلاقی مانند پیام مورد نظر مسابقه «طراحی آتش جان» باشد، اما این تنها راه انتقال چنین پیامی نیست بجز معماران، سایر هنرمندان نیز در عرصه کارهای حجمی و مفهومی دستاوردهای موفقی داشته‌اند. به عنوان مثال، فردی که بنای غرفه لندن در اکسپوی شانگهای را طراحی کرد، یک طراح صنعتی بود و اصلا معمار نبود اما با نگاه ظریف به طبیعت و آینده زمین، چنین اثر زیبایی را آفرید.

• طرح برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان ارایه شد تا ایمنی از مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.