ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

ارتباط قدرت هنر معماری با انتقال پیام اخلاقی

شهروندان:
یکی از اعضای هیات داوری مسابقه «طراحی آتش جان» گفت: شک نکیند که هنر و فن معماری از پتانسیل بالایی برای انتقال چنین پیامی برخوردار است و تاکنون به کرات در ایران و سایر نقاط جهان از چنین روشی برای رساندن پیام‌های اخلاقی که حقوق شهروندی را یادآوری می‌کنند، استفاده شده است.

انوشیروان ارجمندمهندس صنم کلانتری در گفت‌و‌گو با شهروندان گفت: عرضه آثار ارسالی به این جایزه و به ویژه آثار برتر می‌تواند هدف عمده برپایی مسابقه «طراحی آتش جان» یعنی تبدیل کردن موضوع ایمنی مدارس در برابر آتش به یک دغدغه‌ همگانی را تا اندازه زیادی محقق سازد.

وی افزود: البته طرح‌های ارایه شده به گونه‌ای نیستند که به شکل خام در چنین نمایشگاهی ارایه و به اصطلاح مستقیما روی دیوار قرار داده شوند، بلکه ضرورت دارد ابتدا متخصصانی مجرب تصویرهایی با کادربندی مشخص از این طرح‌ها تهیه کنند و پس از رفع برخی نقص‌ها، طرح‌ها به نمایش عمومی گذاشته شوند.

مهندس کلانتری با بیان این که معماری، بستری مناسب برای انتقال پیام‌های ناشی از یک واقعه مانند آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد است، اظهار کرد: شک نکیند که هنر و فن معماری از پتانسیل بالایی برای انتقال چنین پیامی برخوردار است و تاکنون به کرات در ایران و سایر نقاط جهان از چنین روشی برای رساندن پیام‌های اخلاقی که حقوق شهروندی را یادآوری می‌کنند، استفاده شده است.

وی که مهندسی معماری را در دانشگاه تهران خوانده و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه «UCLA» کالیفرنیا در لوس‌آنجلس آمریکا دریافت کرده است، افزود: شاید یکی از اهداف برگزارکنندگان مسابقه «طراحی آتش جان» توجه دادن اقشار مختلف جامعه به چنین موضوع مهمی بوده باشد. در این صورت می‌توان گفت که تا اندازه زیادی هم موفق عمل کرده‌اند. اگرچه من شخصا معتقدم که باید اطلاع‌رسانی گسترده‌تری در رسانه‌های مختلف درباره این مسابقه صورت می‌گرفت.

وی افزود: اگر هم ساخت بنای یابودی از حادثه مدرسه شین‌آباد بر اساس طرح‌های برتر این مسابقه مدنظر برگزارکنندگان مسابقه «طراحی آتش جان» بوده است، باید بگویم که در جریان این مسابقه، به طرح‌هایی که قابلیت ساخته‌شدن داشته باشند، نرسیدیم. در واقع طرح‌های ارایه شده قدری خام بودند.

مهندس کلانتری با اشاره به چند طرح برگزیده این مسابقه، اظهار کرد: شاید از ابتدا موضوع برای شرکت‌کنندگان به خوبی روشن نشده بوده که طرح‌ها به این شکل ارایه شدند، چون ساخت برخی از طرح‌ها با تکنولوژی داخل ایران اساسا امکان‌پذیر.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا این نکته از ضعف تکنولوژی ساخت و ساز کشورمان نشات می‌گیرد یا از قدرت طرح‌های ارایه شده؟» گفت: به نظر من، از ابتدا فقط ارایه طرح مدنظر شرکت‌کنندگان بوده است و نه ساخت بنایی یادبود بر اساس آن. به همین دلیل هم امکان ساخت آن فراهم نیست، هرچند که مکانی هم در بالای دریاچه مصنوعی خلیج فارس تهران برای ساخت چنین یادبودی تعیین شده است. البته از موضوع اختصاص بودجه برای اجرای چنین طرحی نیز نباید غافل بود. به هر حال، نظر من این است که ساخت چنین بنای یادبودی نیازمند پشتیبانی متخصصان این حوزه است.

مهندس کلانتری در پایان پیشنهاد داد که طرح‌های ارایه شده در این مسابقه به ویژه طرح‌های برگزیده در رسانه‌ها و بخصوص نشریات تخصصی حوزه معماری به نمایش گذاشته شوند.

به گزارش شهروندان، موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان با طراحی و برگزاری جایزه «طراحی آتش جان» درصدد است تا ایمنی مدارس در برابر آتش را به یک دغدغه‌ همگانی تبدیل کند. بر این اساس، ۲۵۰ نفر برای حضور در این رقابت علمی و هنری ثبت‌نام کردند که در نهایت ۴۷ طرح به دست برگزارکنندگان این مسابقه رسید. هیات داوری هم پس از برگزاری دو جلسه داوری، پنج طرح نخست این مسابقه را انتخاب کرد.

به آثار رده‌های اول تا سوم به ترتیب پنج سکه طلا، ۳ سکه طلا و ۲ سکه طلا و به آثار چهارم و پنجم هرکدام یک سکه طلا اهدا خواهد شد. همچنین کلیه آثار ارسالی به این مسابقه در قالب نمایشگاهی در معرض عموم قرار خواهد گرفت.