ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
فرزان شاماسب‌لو، نفر دوم مسابقه«طراحی آتش جان»:

رویکرد «نقد از خود» یک ابتکار بود

شهروندان:
نفر دوم مسابقه «طراحی آتش جان» گفت: رویکرد «نقد از خود» یک نشانه قوی فرهنگی در این مسابقه بود و به عنوان یک ابتکار مرا به حضور در این رقابت ترغیب کرد.

شاماسب‌لوبه گزار ش شهروندان؛ فرزان شاماسب‌لو از بندرانزلی که تاکنون در چند مسابقه معماری به عنوان‌های اول و دوم دست یافته است، افزود: من از طریق خبرنامه‌های الکترونیکی معماری مانند «معمارنیوز» از برگزاری این مسابقه باخبر شدم، اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید همزمان با این مسابقه، چند مسابقه دیگر هم در حوزه معماری برگزار می‌شد، ولی من دلیل خاص خودم را برای حضور در مسابقه «طراحی آتش جان» داشتم.

وی ادامه داد: موضوع اصلی که مرا به حضور در این مسابقه ترغیب کرد، این بود که برای نخستین بار مسابقه‌ای برگزار می‌شد که موضوع اصلی آن، نقد از خودمان بود.

شاماسب‌لو با بیان این‌که تقریبا تمامی مسابقات حوزه معماری با رویکرد مفاهیم ارزشی مانند مشاهیر برگزار می‌شوند که اقدامی پسندیده هستند، اظهار کرد: به نظر من، اصل پیدایش مسابقه «طراحی آتش جان» نقد خودمان است تا به واسطه این مسابقه، به انتقاد از خودمان بپردازیم. من این رویکرد را یک نشانه قوی فرهنگی و یک ابتکار از سوی برگزارکنندگان مسابقه می‌دانم.

وی با اشاره به این‌که برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» باعث توجه و حساسیت جامعه نسبت به موضوع آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد و همچنین مقوله ایمن‌سازی مدارس در برابر آتش شده است، اظهار کرد: اصلا همین پیش‌فرض باعث جذابیت این مسابقه شد. در حقیقت، ساخته شدن یا نشدن بنایی یادبود از میان طرح‌های برگزیده، هدفی را به دنبال داشت که آن هم حساس شدن جامعه نسبت به موضع آتش‌سوزی در مدرسه شین‌آباد و همچنین مقوله ایمن‌سازی مدارس در برابر آتش است و موضوع معماری و طراحی معمارانه، موضوع فرعی این مسابقه محسوب می‌شود. به نظر من، بسیار مهم است که بتوانیم مسائل را به جای اشاره مستقیم آن هم با بیان و از طریق زبان، با یک حرکت نمادین بیان کنیم.

شاماسب‌لو با اشاره به حضور افراد با تخصص‌های مختلف نظیر فلسفه و هنر در جمع هیات داوران این مسابقه یادآور شد: هنر معماری، محمل خوبی برای بیان هدف موردنظر برگزارکنندگان این مسابقه است، اما به یقین مشاوره‌ گرفتن از سایر اصحاب هنر هم می‌تواند بر غنای کار اضافه کند. البته این را هم بگویم که بسیاری از هنرها مانند فیلم و موسیقی را می‌توان شخصی کرد و برایشان مخاطب ویژه‌ای یافت، اما معماری این زمینه را فراهم می‌کند تا مخاطب ناخودآگاه با مطالبی ارتباط برقرار کند که هدف اصلی طراحان است و این مواجهه، باعث تفکر می‌شود. مسابقه «طراحی آتش جان» این قابلیت را دارد که شهروندان را به موضوع مهمی مانند ایمنی مدارس حساس کند.

نفر دوم مسابقه «طراحی آتش جان» درباره روند پیگیر حرکت ایجاد شده با برگزاری این رقابت گفت: من با برگزاری نمایشگاهی برای ارایه عمومی آثار این مسابقه موافقم، اما درباره ساخت بنایی یابود بر اساس یکی از طرح‌های برگزیده باید بگویم که ضرورت دارد جامعه متخصصان معماری و رشته‌های دیگر هنری در این باره با یکدیگر به مشاوره بپردازند و به طرحی با ویژگی‌های دلخواه و لازم برسند. به عنوان مثال، در جامعه پست‌مدرن غرب گاهی دیده شده است که بسیاری از طرح‌ها در مسابقات گوناگون برگزیده نشده‌اند، اما همان طرح‌ها در زمینه ایجاد دیدگاه‌های نظری در حوزه هنر، بسیار کاربردی بوده‌اند. من ساحته شدن یک بنا از روی یک طرح را تنها راه موفقیت یک طرح و طراح آن نمی‌دانم.

شاماسب‌لو درباره میزان تاثیرگذاری این مسابقه بر افکار عمومی به منظور جلب توجه آنان به مقوله ایمنی در مدارس گفت: اغلب شهروندان عادت دارند موضوعات را از طریق رسانه‌ها و آن هم بیشتر از روش خوانش متن کتبی کسب کنند. در این وضعیت، وقتی شیوه بیان پیام تغییر می‌کند، تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد شد، زیرا از تکرار روش‌های معمول جلوگیری شده است، تکراری که در نام و اسم، بزرگ است و در عمق و معنا، ضعف دارد. کافی است به میزان رصد شدن یک پیام در شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک توجه کنید که دریافت عمقی از یک پیام هرگز با حجم بازدید از آن برابر نیست. خوشبختانه ارایه متفاوت پیام با برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» توجه جامعه را زیادتر و عمیق‌تر کرد.

  • طرح برگزاری مسابقه «طراحی آتش جان» از سوی موسسه اخلاق و اندیشه شهروندی ایرانیان و وب‌سایت شهروندان ارایه شد تا ایمنی از مدارس در برابر آتش، هرچه بیشتر دغدغه‌ همگان شود.