ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

یک چهارم جمعیت کشور تا ۴۰ سال دیگر سالمند می‌شوند

شهروندان:
رییس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه درصد جمعیت سالمندی کشور طی 40 سال از 5.2 به 8.3 درصد رسیده است، گفت: طی 40 سال آینده در صورت حفظ و رعایت تنظیم خانواده درصد جمعیت سالمندی کشور به 25 درصد خواهد رسید.

طرحهمایون هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا،‌ با بیان اینکه متوسط سن جمعیت کشور در طول ۳۰ سال از ۱۷٫۴ به ۲۱٫۷ افزایش یافته است، اظهار کرد: سالمند شدن شهروندان یک جامعه همواره یک چالش و شاخص منفی محسوب نمی‌شود، بلکه از سوی دیگر نمودار افزایش امید به زندگی در آن جامعه است.

وی افزود: به عنوان مثال امید به زندگی در کشورهایی نظیر ژاپن و فرانسه بیش از ۸۰ سال و امید به زندگی در چند کشور آفریقایی ۴۰ سال است و این شاخص در ایران برای مردان ۷۲ و برای زنان ۷۳ سال است.

به گفته هاشمی، افزایش درصد سالمندی در کشورهای پیشرفته طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال رخ داده است، در حالی که در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران این فرایند در طی ۳۰ تا ۴۰ سال رخ خواهد داد و توجه به این نکته مستلزم راهکارهای علمی و عملی در جهت حفظ سلامت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان و ایجاد امکان برخورداری جامعه از نیروی سالمندان در روند توسعه است.

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه بر اساس منابع علمی جمعیت، زمانی که هشت درصد جمعیت را افراد ۶۵ سال و بالاتر و یا ۱۲ درصد جمعیت را افراد ۶۰ سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی در جمعیت استقرار می‌یابد، خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی افراد را بر اساس گروه‌های سنی طبقه بندی کرده است.

هاشمی ادامه داد: افراد دارای سن بین ۶۰ تا ۷۵ سال به عنوان سالمند، افراد دارای سنین بین ۷۶ تا ۹۰ سال به عنوان پیر و افراد دارای سنین بالای ۹۰ سال به عنوان افراد خیلی پیر شناخته می‌شوند.

رییس سازمان بهزیستی موضوع حائز اهمیت را زمینه سازی برای وصول به امید برای زندگی فعال دانست و گفت: باید سالمند توانمند شده و از زندگی پویای خود لذت ببرد.

وی افزود: در تحقیقات انجام شده بیشترین مشکل عنوان شده از سوی سالمندان مسئله سلامت و اوقات فراغت آنان است که باید در این زمینه برنامه مدونی به مرحله اجرا درآید.

هاشمی با بیان اینکه پیری یک پدیده طبیعی بوده و به تنهایی باعث بروز بیماری نمی‌شود، گفت: ارتباط بین پیری و بیماری رابطه‌ای شناخته شده است، در واقع میزان مرگ ناشی از تمام بیماریهای مهم با افزایش سن زیاد می‌شود و علت این امر بیشتر مربوط به کاهش توانایی افراد سالخورده در پاسخ دهی به فشار خارجی است.

به گفته وی، در اغلب جوامع شهری، مرز قراردادی ۶۰ سال سن است، یعنی زمانی که فرد از خدمت بازنشسته می‌شود. به همین دلیل افراد ۶۰ ساله و بالاتر به عنوان سالمندان یک کشور شناخته می‌شوند؛ هرچند در بعضی منابع دیگر ۶۵ سالگی به عنوان مرز مشخص کننده در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها : , ,