ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
یک اقتصاددان:

محیط زیست در مالکیت مشاع همه شهروندان است؛ عوارض زیست محیطی اخذ شود

شهروندان:
یک اقتصاددان گفت: محیط زیست در مالکیت مشاع همه مردم است و هیچ کس حق ندارد به حریم آن تجاوز کرده و اثرات مخرب ایجاد کند.

آلودگی هوابه گزارش ایسنا، علی میرزا خانی در همایش میثاق جامعه مدنی با مسئولان برای آسمان آبی اظهار کرد: بحران محیط زیست از زوایای مختلفی بررسی شده اما بیشتر از آن زاویه به این موضوع نگاه شده که در نهایت اقتصاد به متهم اصلی در تخریب محیط زیست تبدیل شده است که با این نوع سیاستگذاری در ایران طبیعی است که اقتصاد متهم اصلی باشد.

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که تخریب محیط زیست نتیجه طبیعی توسعه است و گریزی از آن نیست و برخی اقتصادی‌های عاشق توسعه نیز معتقدند که برای رسیدن به توسعه می‌توان به هر قیمتی که شده هزینه‌های زیست محیطی به جامعه تحمیل کرد اما با رجوع به مفاهیم بنیادی اقتصادی می‌توان گفت که این دیدگاه برعکس اصولی است که اقتصاد بر آن تکیه دارد.

این اقتصاددان ادامه داد: نگاه نادرستی که بی توجهی به محیط زیست را در فرآیند توسعه مشروعیت می‌بخشد ریشه در دیدگاه نادرست مشروعیت پیگیری نفع شخصی در اقتصاد دارد و اگر خط قرمزی در توسعه وجود نداشته باشد طبیعی است که تجاوز به محیط زیست حداقل عارضه آن باشد.

میرزاخانی با بیان اینکه جان و مال و ناموس غیر خود تماما در محدوده پیگیری منافع شخصی تعریف می‌شود، افزود: متاسفانه این نگاه در توسعه وجود ندارد در حالی که همانگونه که هیچکس نمی‌تواند وارد حریم جان و مال و آزادی دیگران شود، حق ندارد به مالکیت مشاع محیط زیست تجاوز کند.

وی با بیان اینکه باید عوارض زیست محیطی اخذ شود افزود: مشاهده می‌کنیم که ورود خودروها به شمال کشور و سواحل شمالی به راحتی امکان‌پذیر است در حالی که می‌توان با متناسب با قیمت خودروها عوارض اخذ کرد و آنرا برای حفاظت از محیط زیست هزینه کرد.

این اقتصاددان تصریح کرد: در حال حاضر می‌بینیم که در هیچ جای دنیا کشوری مانند ایران را نمی‌توان پیدا کرد که استفاده از مواهب طبیعی نه تنها هزینه‌ای برای برخی ندارد بلکه به دلیل سیاست‌های غلط عده‌ای از افراد سال به سال به دارایی‌هایشان اضافه کرده و توجهی به موضوع محیط زیست ندارند.

میرزاخانی تاکید کرد: یافتن تدابیر برای مقابله با ویرانی محیط زیست چندان نیاز به کار طاقت فرسا نداشه و راه حل‌های آن موجود است چرا که این راه حل‌ها در بیشتر دنیا آزمون خود را پس داده و صیقل یافته آن در اختیار ما قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، کامبیز نوروزی – حقوقدان با اشاره به عدم حضور وزیران با وجود قول مساعدی که برای حضور در این همایش داده بودند، ابراز عقیده کرد: وزرایی که پشیزی ارزش برای جمعیتی که بر اثر آلودگی هوا می‌میرند قائل نیستند بیش از این هم نمی‌توانند کاری انجام دهند و شک ندارم که اگر قرار بود در این همایش قراردادهای چندصد هزار دلاری منعقد شود حتما حضور پیدا می‌کردند.

وی ادامه داد: بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی‌ها به موضوع محیط زیست کار را به فاجعه کشانده به گونه‌ای که شاهد خشکی تمام دریاچه‌ای هستیم که به عقیده کارشناسان یک فاجعه منطقه‌ای محسوب می‌شود.