ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت
حسین ظهوری:

حفاظت از محیط زیست نیازمند تغییر سیاست‌های کلان است

شهروندان:
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با تأکید براینکه فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌ زیست را باید از دوران کودکی آغاز کنیم گفت: می‌توان از محیط‌بانان داوطلب جهت حفاظت از مناطق تحت مدیریت استفاده کرد.

 محیط‌ زیستحسین ظهوری دکترای تنوع زیستی در گفت‌وگو با ایسنا در اراک، اظهار داشت: مشکل امروز در بخش محیط‌زیست، منابع طبیعی و تنوع زیستی، خودمان هستیم.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ما در حوزه حفاظت از حیات‌وحش و محیط زیست مشکل دارد، افزود: نمی‌توان به صورت علمی حافظ محیط زیست بود ولی به آن اعتقاد نداشت و عملا در ارتباط با آن اقدامی انجام نداد. بزرگترین مسئله ما این است که فرهنگ در این حوزه در بین مردم به صورت درست جا نیفتاده است.

ظهوری تصریح کرد: اگر چیزی به عنوان فرهنگسازی در این عرصه صورت گرفته است یا به قدری ثقیل، علمی و پیچیده بیان شده که از فهم افراد عادی و عموم دور بوده است و مخاطب، حتی مخاطب علاقه‌مند را از دست داده‌ایم و یا اینکه برنامه تولیدی در این راستا به قدری سطح پایینی داشته که توجه کودکان را نیز جلب نکرده است، در صورتی که کودکان نقطه هدف ما در حوزه فرهنگ‌سازی هستند.

وی با اشاره به اینکه گاهی برنامه‌های تهیه شده در زمینه محیط زیست، حیات‌وحش و تنوع زیستی اطلاعات کمی در اختیار کودکان قرار می‌دهد که جاذبه‌ای برای آنها ندارد، گفت: برخلاف نظر خیلی از دوستان، بچه‌های امروزی خیلی از ما جلوتر و مطلع‌تر هستند، به دلیل اینکه آنان خیلی بیشتر با فیلم‌ها و اینترنت سروکار دارند، حتی بسیاری از وبلاگ‌های ما توسط همین نوجوانان طراحی می‌شود و نباید اطلاعات و سطح درک آنها را دست‌کم گرفت.

این دکترای تنوع زیستی عنوان کرد: اگر فرهنگ‌سازی ما از دوران کودکی به شکلی درست و منطقی صورت گیرد و برنامه‌های تدوین و تهیه شده در این راستا قابلیت جذب همه افراد و اطلاع‌رسانی صحیح را داشته باشد بخشی از مشکل حل خواهد شد و مطمئنا مردم خودبه‌خود هدایت‌کنندگان حفاظت محیط‌زیست خواهند بود.

وی با بیان اینکه بسیاری از شکارچیان قدیمی را داریم که سال‌هاست یک گلوله از اسلحه آنها برای شکار خارج نشده است و فقط برای بازدید از طبیعت و یا ممانعت از شکار توسط افراد آماتور در مناطقی که امکان شکار وجود دارد حاضر می‌شوند، اضافه کرد: این شکارچیان قدیمی امروز به نوعی خود اکولوژیست شده‌اند، وضعیت جمعیتی گونه‌های مختلف جانوری را می‌دانند چراکه سابقه جمعیت گونه‌ها را دیده‌اند و امروز برای حفظ آنها تلاش می‌کنند نه برای شکار آنها.

ظهوری تأکید کرد: حضور این شکارچیان در بین دیگر شکارچیان به نوعی فرهنگ شکار را آموزش می‌دهد. امروز اگر فرهنگ‌سازی در حوزه محیط‌ زیست به صورت بنیادین صورت گیرد نیاز به خیلی از اقدامات هزینه‌بر وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه امروز مردم ما خواستار حفاظت از محیط ‌زیست، تدوین و تغییر قوانین، به سود حیات‌وحش، و افزایش مناطق حفاظت‌شده هستند، عنوان کرد: به طور قطع اگر در سطح کلان کار بنیادین در این حوزه که خواسته مردم است انجام دهیم بسیاری از چالش‌های ما رفع خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی اراک آموزه‌های دینی، قومی، قبیله‌ای، فرهنگی تاریخی را در حفاظت عامل مؤثر و تعیین‌کننده‌ای دانست و گفت: در جزیره هنگام، آهویی با نام “جبیر” وجود دارد که اهالی این منطقه که اهل تسنن هستند به واسطه اعتقاد و احترام به این امر که امام‌رضا(ع) ضامن آهو بوده است، این آهو را شکار نمی‌کنند و این باور دینی در حفاظت حیات‌وحش در این منطقه بسیار مؤثر بوده است.

وی ادامه داد: باید حفاظت را از امروز آغاز کنیم. امسال زمستان می‌توانیم حفاظت را از پرندگان آغاز کنیم و در این فصل سرما غذا یا دانه‌ای را برای آنها در نظر بگیریم و با این شعار که “پرندگان را قلبا دریابیم” به آنها برسیم. زمانی که این اقدام از سوی بزرگترها صورت می‌گیرد در ذهن کودک نهادینه می‌شود و در بزرگسالی به این موارد حفاظتی محیط‌زیست پایبند خواهد بود. امروز اگر به کودکان درست آموزش دهیم می‌توان اطمینان داشت که در سال‌های آینده این آموزش را به ما برمی‌گردانند.

ظهوری با تأکید براینکه اقدامات علمی این چنینی برای حفاظت محیط زیست مؤثر خواهد بود و مشکلات ما رو به بهبود خواهد رفت، افزود: باید در اقدامات بعدی سیاست‌های کلان خود را تغییر دهیم.

این دکترای تنوع زیستی پیشنهاد داد: می‌توان از محیط‌بانان داوطلب برای حفاظت مناطق استفاده کرد. بسیاری از دوستداران محیط‌زیست علاقه‌مند و خواهان حفاظت از مناطق حفاظت‌شده هستند و می‌توان از آنها در این بخش به بهترین شکل استفاده کرد.

برچسب‌ها : ,