ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

عکاس بچه‌های شین‌آباد برنده جایزه شید ۲۰۱۳ شد

شهروندان:
مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه شید (جایزه مستقل عکاسی مستند اجتماعی) با معرفی برگزیده این دوره در گالری محسن برگزار شد.

جایزه شیدبه گزارش ایسنا، مراسم اختتامیه چهارمین دوره جایزه عکس شید، عصر روز چهارشنبه – دوم بهمن ماه – با حضور اساتید عکاسی و چهره‌هایی چون محمود کلاری، سیف‌الله صمدیان، لیلی گلستان، نیوشا توکلیان و رعنا جوادی و با معرفی نفر برگزیده این دوره در گالری محسن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مهدی قاسمی، دبیر چهارمین دوره جایزه شید و عکاس ایسنا، به روی صحنه آمد و گفت: خوشحالم که در عین گرفتاری، مسئولیت دبیری این دوره از جایزه شید به من واگذار شد و توانستم بخشی از زمان و انرژی خود را در کنار جامعه عکاسان بگذرانم. صحبت درباره‌ی کیفیت آثار این دوره بر عهده‌ی هیأت داوران است، اما افزون شدن عکاسان حرفه‌ای برای من مسرت‌بخش و خوشحال‌کننده بود.

اختتامیه چهارمین دوره جایزه عکس شید

او افزود: دلم می‌خواهد از این فرصت استفاده کنم و معضلی را یادآور شوم و آن، چشم دوختن بخشی از جامعه‌ی عکاسی ایران به خارج از مرزهای کشور است. درست است که می‌توانیم از تجربه‌ی اساتید استفاده کنیم، اما آنچه اهمیت دارد ایرانی بودن و ایرانی نگریستن است. عرض من به عکاسان ایران این است که به چرایی کار خود و چگونه انجام دادن آن بیاندیشند، تا شاید صادقانه‌تر اجتماع پیرامون خود را نقد کنند و نمایش بدهند.

از نکات جالب این بخش از مراسم، غافلگیری مهدی قاسمی توسط دوستان و همکارانش در خبرگزاری ایسنا بود که کیک تولدش را روی سن بردند و او شمع‌های تولد ۳۴ سالگی‌اش را در حضور جمع فوت کرد.

در ادامه، سایت «عکس آنلاین» دو نشان خود را برای جریان‌سازی تاثیرگذار در حوزه عکاسی، به علی‌اکبر شیرژیان به خاطر تالیف کتاب «مستند عکاسی» و رعنا جوادی، همسر زنده‌یاد بهمن جلالی، به خاطر انتشار نشریه تخصصی «عکسنامه» اعطا کرد.

شیرژیان هنگام دریافت نشان خود گفت: از همه می‌خواهم برای آرامش و شادی روح بزرگانی چون کاوه گلستان، بهمن جلالی، کاظم اخوان و سعید جان‌بزرگی که برای عکاسی از جان مایه گذاشتند و باری که امروز روی دوش ماست، به ما رساندند، یک دقیقه سکوت کنند.

سپس گروه موسیقی «آکولاد» قطعاتی را برای حاضران اجرا کردند.

در ادامه با نمایش ویدئویی از نحوه انتخاب آثار برگزیده برای نمایشگاه توسط داوران، از هفت عکاس زیر ۳۰ سال راه یافته به مرحله نهایی جایزه شید به عنوان استعدادهای جوان عکاسی مستند اجتماعی ایران تقدیر شد.

آذین حقیقی، امین رحمانی، حامد نظری، عبدالله حیدری، فرشید تیغه‌ساز، گل‌آرا سجادیان و مسیح مستأجران عکاسانی بودند که در این بخش تقدیر شدند.

در ادامه سیف‌الله صمدیان به روی سن آمد و گفت: خیلی زشت است که بگویم زشت‌ترین کار دنیا داوری است، اما من ۳۰ سال است که این کار را در جشنواره‌های مختلف می‌کنم. از ۴۰ هزار کاری که هر سال برای «تصویر سال» می‌رسد، ما بی‌رحمانه آن‌ها را به ۵۰۰ کار می‌رسانیم که این کار واقعا اجتناب‌ناپذیر است.

او افزود: خوشحالم که دست‌اندرکاران جایزه شید، در شرایط اسفناک ضد فرهنگ و سیاست‌زده، فرهنگ تصویری پنهان را نشان دادند و تلخی عکس‌های واقعیت جامعه‌ی امروز ایران را با برنامه‌ریزی‌های خود از بین بردند و ما را شاد کردند.

بر اساس آرای هیات داوران، هفت عکاس به عنوان کاندیداهای دریافت جایزه معرفی شدند. بهروز مهری، جلال شمس‌آذران، حامد نظری، حنیف شعاعی، عبدالله حیدری، مریم رحمانیان و مسیح مستأجران به عنوان کاندیداهای دریافت چهارمین دوره جایزه شید روی صحنه آمدند و جوایز خود را دریافت کردند.

سرانجام مهدی قاسمی نام برنده شید ۲۰۱۳ را از پاکت بیرون آورد و عبدالله حیدری را با مجموعه‌ی «بچه‌های مدرسه شین‌آباد» به عنوان برگزیده جایزه شید این دوره معرفی کرد.

حیدری پس از دریافت جایزه‌اش گفت: من هیچ وقت برای جایزه عکس نگرفته‌ام، اما دوست داشتم کارهایم در جشنواره‌ها به نمایش گذاشته شود. برای بچه‌های شین‌آباد که از افسردگی و ناتوانی مالی رنج می‌برند و حتی با مادرانشان هم درد دل نمی‌کنند، دعا کنید. آن‌ها بچه‌هایی هستند که به دلیل یک اتفاق غیرمترقبه مسیر زندگی‌شان عوض شد. من باز هم با آن‌ها در ارتباط خواهم بود.

عکس یادگاری کاندیداهای دریافت جایزه با داوران، پایان‌بخش آیین اختتامیه چهارمین دوره جایزه شید بود.

برچسب‌ها : ,