ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

خشکسالی، گرما، تشنگی؛ مصیبت امروز روستاییان مرکزی

شهروندان:
دوقلوها تازه به دنیا آمده‌اند، 2هفته‌ای می‌شود که چشم خانواده را روشن کرده‌اند اما از ابتدای زندگی تاکنون به درستی چشمشان به جمال آب روشن نشده. از گرما کلافه‌اند و مانند 2بچه گنجشک تشنه در گرمای نمی‌دانم چند درجه تابستان مرزیجران در خاموشی کولر له‌له می‌زنند.

خشکسالیبه گزارش ایسنا تنها چاه نیمه‌عمیق روستای بزرگ مرزیجران که در ۵کیلومتری اراک واقع شده و حالا تقریبا دارد شکل شهر به‌خود می‌گیرد، ۲‌ماه است که دیگر توان سیراب‌کردن مردم این روستا را ندارد. سطح آب چاه به‌شدت پایین رفته و مردم می‌گویند در این ۲‌ماه گاهی در ساعاتی از بامداد چشمشان به باریکه‌ای از آب روشن می‌شود و برخی در هیچ ساعتی از روز یا شب این روشنایی گوارا را به چشم نمی‌بینند. مردم روستا که با وجود گرمای بی‌سابقه هوا و مقارن‌شدن بی‌آبی با ‌ماه رمضان، روزها و شب‌های سختی را می‌گذرانند، در این ۲ماه هرچه در توان داشته‌اند، از اطلاع‌رسانی به مسئولان، اعتراض به مسئولان، تجمع در مقابل ادارات و سازمان‌های دولتی و… انجام داده‌اند اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای نگرفته‌اند.

یکی از اهالی می‌گوید: آب این روستای ۵هزار نفری از یک حلقه چاه نیمه‌عمیق تأمین می‌شد ولی عدم‌بارندگی مناسب در زمستان سال گذشته باعث شده است سطح آب به‌شدت پایین برود و این عامل در کنار افزایش جمعیت روستا و نیاز بیشتر به آب، مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان فراهم کرده است. وی می‌افزاید: چندین خانواده پس از تحمل ۲‌ماه بی‌آبی دیگر توان ماندن ندارند و قصد دارند به اراک مهاجرت کنند. واقعا دیگر چاره‌ای برایمان باقی نمانده است. معلوم نیست خانواده‌هایی که مریض دارند و توان مالی اجاره‌کردن خانه در اراک را ندارند، چگونه می‌خواهند در این شرایط دوام بیاورند. مرزیجرانی دیگری که خود بیمار مبتلا به ام‌اس در خانه دارد، می‌افزاید: در این فصل گرم رعایت بهداشت برای این بیمار بسیار ضروری است. ما باید هر روز وی را حمام کنیم وگرنه به زخم بستر و هزار و یک‌جور مشکل دیگر دچار می‌شود، ولی در این شرایط به هیچ‌وجه امکان تأمین آب برایمان وجود ندارد.

آب در اولویت تخصیص بودجه قرار ندارد!

به گفته مسئولان این مشکلات در حال حاضر مبتلابه اکثر روستاهای استان است. حیدری مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی با بیان اینکه تعداد زیادی از روستاهای استان با مشکل کم‌آبی مواجهند، افزود: در مرزیجران نسبت به حفر چاه اقدام کردیم، ولی چاه به آب نرسید و در ادامه مجبور به تعویض پمپ چاه فعلی شدیم که این اقدام، وضعیت را کمی بهبود داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر با استفاده از تانکر نسبت به تأمین آب در این روستا و سایر روستاهای کم‌آب اقدام می‌شود، افزود: اقدام دیگر در این روستا بررسی کارشناسی جهت حفر یک چاه بوده است که در این راستا با نظر کارشناس، محلی برای حفر انتخاب شده، ولی یکی از اهالی با وجود فاصله زیاد این چاه با چاه خودش نسبت به این اقدام اعتراض و روند کار را با مشکل روبه‌رو کرده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تأمین بودجه حفر این چاه‌ها و برطرف‌کردن مشکل کم‌آبی در روستاها بسیار در مضیقه هستیم، از بدهی ۵/۱۷میلیارد تومانی این شرکت خبر داد و گفت: تمام این بدهی در راستای برطرف‌کردن مشکلات آب روستاها ایجاد شده و ما هم‌اکنون نیز با دست خالی اقدامات یادشده را انجام می‌دهیم.

مشکل اصلی خشکسالی است

محمدحسن آصفری، نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: متأسفانه خشکسالی اثر بسیار بدی روی چاه‌های آب روستایی گذاشته است و در ادامه آن، مردم روستاها با مشکلات عدیده به‌ویژه در حوزه آب آشامیدنی و حوزه بهداشتی روبه‌رو شده‌اند.

آصفری با بیان اینکه مجلس بیشترین اعتبار را بعد از راه، برای آب درنظر گرفته است، افزود: تحریم‌ها باعث شده است که دولت نتواند اعتبارات را به‌صورت ۱۰۰درصدی در اختیار سازمان‌ها قرار دهد و تخصیص ۱۰درصدی نیز جوابگوی نیاز نیست. وی در پایان تأکید کرد: مشکل اصلی در حال حاضر پول نیست، مشکل نبود آب و خشکسالی است که اقدامات را بی‌اثر می‌کند.

۲۴۲روستا در محاصره خشکسالی

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: تاکنون ۲۴۲روستای استان دچار خشکسالی شده‌اند و آب ۹۷روستا با آب بسته‌بندی یا تانکر تأمین می‌شود. حیدری با اعلام این خبر افزود: با وجود بدهی ۵/۱۷ میلیارد تومانی که جهت تأمین آب روستاهای گرفتار خشکسالی برایمان ایجاد شده، همچنان در حال پیگیری مشکلات روستاها هستیم.

وی با تأکید براینکه رفع مشکلات مالی این شرکت نیازمند تدبیر مجلس و دولت است، افزود: امسال و سال گذشته مساجد، امامزاده‌ها، بنیاد مسکن و راه در اولویت تخصیص بودجه بوده‌اند و الزامات تخصیص اعتبارشان ۱۰۰درصدی است اما در بخش آب و فاضلاب روستایی، تخصیص اعتبار ۱۰درصدی اعلام شده که این ۱۰درصد جوابگو نیست. حیدری تصریح کرد: اعتبار امسال ما ۱۰میلیارد تومان اعلام شده، ولی با تخصیص ۱۰درصدی تنها یک میلیارد تومان از این مبلغ به دستمان خواهد رسید که در مقابل بدهی رو به گسترش این شرکت بسیار ناچیز است. مشکل هرچه باشد و توجیهات و توضیحات هرچه باشند، دوقلوهای تازه به‌دنیا آمده ‌ یا بیمار ام اس را مجاب نمی‌کنند بی‌آبی آنها را رنجورتر می‌کند و خانواده‌هایشان را مستأصل‌تر.

برچسب‌ها : ,