ارسال مطلب فیس‌ بوک توییت

سفره‌های تشنه، شوری آب و نشست زمین پیامدهای بحران آب در کرمان

شهروندان:
سالهای متمادی کاهش نزولات آسمانی و وقوع خشکسالی همراه با برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی استان کویری کرمان را با کمبود و بحران جدی آب مواجه کرده است.

خشکسالیبه گزارش ایرنا، کرمان حدود ۱۶ سال خشکسالی متوالی را پشت سر گذاشته و این پدیده یکی از عوامل موثر بر کاهش منابع آبی استان در کنار خسارات اقتصادی و اجتماعی آن طی سالها بوده و این بدان معنا است که برداشت نادرست از سفره های آب زیرزمینی را نباید از یاد برد.

چند هفته ای است که مردم شهر کرمان در ساعاتی از شبانه روز با قطعی آب مواجه می شوند و مدیران شرکت آب و فاضلاب این اقدام را مدیریت مصرف با توجه به بحران کم آبی با هدف ذخیره سازی مخازن شهر برای ساعات اوج مصرف اعلام کرده اند.

اوایل امسال بود که معاون وزیر نیرو در امور آب و فاضلاب اعلام کرد تهران و ۱۰ کلانشهر دیگر ایران در معرض تنش آبی قرار دارند و کرمان با جمعیت ساکن بیش از ۷۵۰ هزار نفر یکی از این ۱۰ کلانشهر است که ۱۴۱ هزار اشتراک آب با حدود ۲۱۰ هزار واحد مسکونی، تجاری، صنعتی و بقیه کاربریها را در خود جای داده است.

معاون وزیر نیرو البته شمار شهرهای در معرض تنش آبی در کشور را ۵۱۷ شهر اعلام و بیان کرد: مصارف و منابع قابل تامین در این شهرها در نقطه سر به سر قرار دارد در حالی که باید ۲۵ درصد ضریب اطمینان وجود داشته باشد.

خشکیدن یا کم شدن آب قناتها، چشمه ها و رودخانه ها، کاهش آبدهی چاههای عمیق و نیمه عمیق، شور شدن تدریجی آب در بعضی مناطق، نشست زمین بر اثر بهره برداری بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، افزایش میزان سوخت و استهلاک بیشتر موتور پمپها و در نتیجه افزایش عمق سطح آب زیرزمینی، تبخیر شدید در مناطق کویری متوسط تبخیر سالانه کرمان ۳۶۰۰ میلیمتر است) و شور و قلیایی شدن آبهای فصلی بر اثر عبور از تشکیلات گچی و آهکی از جمله مشکلات ناشی از تداوم خشکسالی در استان کرمان است.

پایین بودن متوسط نزولات جوی و نبود توزیع یکنواخت آن، پایین بودن بهره وری آبیاری در مصارف کشاورزی و کشت محصولات با نیاز آبی بالا و رعایت نکردن الگوی مصرف از سوی برخی شهروندان از دیگر مشکلات آبی استان کویری کرمان است.

بارش رحمت الهی در سال آبی جاری(مهر هر سال تا شهریور ماه سال بعد) به صورت برف و باران در اغلب مناطق استان این تصور را ایجاد کرد که کرمان وارد دوره ترسالی و معضل کم آبی در این استان پهناور برطرف شده است.

آنگونه که مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان می گوید بارندگی از ابتدای سال آبی جاری در استان نسبت به متوسط ۴۰ سال افزایش چشمگیری داشته است.

ˈعنایت الله نیکدلˈ افزود: متوسط بارندگی ۴۰ سال در استان ۱۲۹ میلیمتر و به تقریب نصف میزان بارندگی در سطح کشور یعنی ۲۵۰ میلیمتر است که نشان می دهد متوسط بارندگی در کرمان با توجه به کویری بودن آن کم است.

وی بیان کرد: بارندگی در سال آبی جاری در کرمان ۱۴۰ میلیمتر گزارش شده است که افزایش چشمگیری را نسبت به بارندگی متوسط نشان می دهد.

 

او گفت: معیار برای بررسی افزایش یا کاهش بارندگی در یک دوره بلند مدت ۳۰ یا ۴۰ سال قابل بررسی است و با تجزیه و تحلیل آمارها در یک دوره ۴۰ تا ۴۵ ساله سه مورد مشابه با بارندگی امسال وجود داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان اضافه کرد: در بقیه سالها بارندگی یا برابر با میزان متوسط یا کمتر بوده و نشانه بارز آن در ۱۵ سال گذشته است که خشکسالی وجود داشته و بارندگی استان در اغلب موارد زیر متوسط بوده است.

وی گفت: با وجود بارندگیهای مناسبی که در کرمان روی داده در دشتهای شمالی استان به ویژه دشت زرند، کوهنبان و راور هنوز بارندگی به حد نرمال نرسیده است.

نیکدل افزود: حدود ۲۵ درصد بارندگی در ۱۵ روز اول سال اتفاق افتاد که این بارندگیها بهاری و به صورت ابرهای باران باز هستند که فراگیر نیستند و بیشتر نقطه ای عمل می شود و تاثیر چندانی در جذب ندارند گرچه در بلندمدت می توانند تاثیر داشته باشند اما مثل بارندگیهای زمستانه نیستند.

وی بر لزوم صرفه جویی کشاورزان و مردم در مصرف منابع آب تاکید و بیان کرد: بارندگی که در دوره ۴۰ سال داریم نمی تواند بر سفره های آب زیرزمینی با حالت نامناسبی که در حال حاضر داریم تاثیر آنچنانی داشته باشد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان خشکسالی اخیر را یک وضعیت استثنا توصیف و بیان کرد: در دوره ۱۰۰ ساله، خشکسالی ۱۴ یا ۱۵ ساله نداشتیم که امیدواریم با توجه به بارندگیهای دو سال اخیر بویژه در سال جاری دوره خشکسالی را پشت سر گذاشته باشیم اما الزاما وارد ترسالی نخواهیم شد.

وی اظهار کرد: البته باید روی این موضوع کار شود و از نظر آماری مطالعات نشان می دهد حتی خشکسالی ۳۰ سال در دوره بلندمدت تجربه شده اما در ۱۰۰ سال گذشته همین یک مورد ۱۵ سال را داریم که امیدواریم این دوره پایان یافته باشد.

او از وجود ۴۲ محدوده مطالعاتی در استان کرمان خبر و ادامه داد: حدود ۱۵ محدوده مطالعاتی، آبخوان یا سفره آب زیرزمینی داریم که اغلب در شمال استان هستند و در جنوب استان هم داریم.

نیکدل تصریح کرد: با توجه به بررسیهای انجام شده و اندازه گیریهایی که بطور مرتب هر ماه انجام می شود اغلب دشتها افت قابل توجه آب را نشان می دهند و به همین دلیل از نظر بهره برداری ممنوعه هستند و بویژه دشتهای شمالی ممنوعه بحرانی هستند.

وی گفت: بارندگیهایی که در یک سال روی داده و در سالهای اخیر کم بوده تاثیر آنچنانی در تامین آبی که مصرف کردیم و جبران فشار مضاعفی که روی سفره ها بوده ندارد لذا باید کماکان صرفه جویی کنیم.

او تاکید کرد: اگر کشاورزان و مردم ۲۰ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند با توجه به طرحهای در دست اقدام مانند طرح انتقال آب از استانهای همجوار یا تغییر الگوی کشت و افزایش بازده آبی، امکان زندگی و کار برای همگان فراهم می شود.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای کرمان افزود: بارندگی که اتفاق افتاده بخاطر اداوم خشکسالی ۱۵ سال گذشته اغلب سبب اشباع رطوبت خاک می شود و کمتر به سفره های آب زیرزمینی می رسد چون سطح سفره ها خیلی افت دارد این بارندگی بیشتر صرف اشباع رطوبت خاک می شود سپس ارتباط هیدرولیکی بین سطح زمین و سفره های آب زیرزمینی ایجاد می شود.

وی گفت: بیشتر بارندگی سال آبی زراعی جاری در جنوب استان کرمان و بخشهایی هم در شمال استان بوده که در دش های شمال هنوز به وضعیت نرمال نرسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان نیز گفت: براساس آخرین آماربرداری انجام شده در حال حاضر در استان ۲۹۰ هزار و ۷۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، زار و ۹۲۷ رشته قنات و زار و ۱۷۰ دهنه چشمه وجود دارد.

ˈمحمدرضا بختیاریˈ افزود: با توجه به این اطلاعات ۹۰،۳۷ درصد از منابع آب زیرزمینی در استان کرمان چاهها است و این ارقام به خوبی نشان می دهند که بیشترین برداشت آب زیرزمینی از طریق چاهها صورت می گیرد.

وی میزان استحصال آب در بخشهای مختلف را شامل ۹۵،۸۱ درصد در بخش کشاورزی، ۳،۳۸ درصد در بخش شرب و ۸۱ صدم درصد در بخش صنعت اعلام و بیان کرد: این موضوع نشان می دهد عمده مصرف فعلی در استان کرمان در بخش کشاورزی است و در حال حاضر به دلیل شرایط خاص اقلیمی و کمبود آب در این استان باید به سمت کاهش مصرف در بخش کشاورزی و سوق دادن فعالیتها به بخش صنعت پیش برویم.

وی افزود: برداشت بیش از توان سفره های آبی باعث شده در بعضی از مناطق به تدریج توان سفره ها کاهش یافته و با پایین رفتن سطح آب بسیاری از قناتها خشک شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان بیان کرد: هم اکنون در مناطق کرمان، رفسنجان، سیرجان و زرند بیشتر قناتها خشکیده و بتازگی بسیاری از چاهها نیز با کاهش آبدهی روبرو شده اند بطوری که میزان جا به جاییها و کف شکنی آنها به شدت افزایش یافته و ادامه این روند می تواند هر روز منجر به کاهش آبدهی چاه و نشست زمین و تخریب سفره های آب زیرزمینی شود.

وی گفت: براساس آخرین برآورد در استان کرمان حدود ۱،۱ میلیارد مترمکعب بیش از میزان تولید، آب مصرف می کنیم و در بخشهای آبهای زیرزمینی در حال حاضر ۳۲ هزار و ۱۷۲ منبع آبی داریم که هر سال به میزان ۶،۷۵۳ میلیارد مترمکعب تخلیه می کند.

بختیاری تصریح کرد: وقتی میزان برداشت بیش از میزان تولید و با تغذیه سفره ها شود با عوارض متعددی روبرو می شویم که از جمله آنها پایین رفتن سطح آب دشتها است.

وی گفت: محاسبات بعمل آمده بر روی چاههای مشاهده ای مشخص کرده که بسیاری از دشتهای استان هر سال با افت آب مواجه است، در حال حاضر دشت زرند بطور متوسط هر سال ۸۰ سانتیمتر پایین می رود و در بعضی از نقاط و بطور موضعی وضع بسیار بدتر است بطوری که در طول ۳۰ سال اخیر تا ۷۰ متر سطح آب پایین رفته و در بعضی مناطق کسری مخزن در حدی است که حالت بحران پیدا کرده است.

وی افزود: نشست زمین به علت پمپاژ بی رویه و افت سطح آبهای زیرزمینی سبب بروز مشکلات و مخاطرات در سطح گسترده می شود و از جمله این مخاطرات می توان به ایجاد شکافهای بزرگ کششی به عمق دهها متر و طول دهها کیلومتر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان بیان کرد: نشست زمین و تشکیل این شکافها که بیشتر در مناطق و زمینهای کشاورزی ایجاد می شود سبب مشکلات عمده برای کشاورزان و هدر رفتن آب در این شکافها، آسیب چاههای کشاورزی، تغییر شیب زمین و عوض شدن مسیر جریان سطحی و زیر سطحی، افزایش سیلاب خیزی منطقه و افت کیفیت آبهای زیرزمینی و همچنین سبب آسیب رساندن به جاده ها، خطوط راه آهن و خطوط انتقال گاز، مواد نفتی و آبرسانی و ساختمانها می شود.

وی نشست زمین بر اثر افت سطح آبهای زیرزمینی را یک خطر جهانی دانست و گفت: این مساله در مقیاس جهانی مورد توجه قرار گرفته و نشست منطقه ای زمین بر اثر افت سطح زیرزمینی در ایران برای نخستین بار در سال ۱۳۴۶ در دشت رفسنجان گزارش و میزان نشست به ازاء هر متر افت سطح آبهای زیرزمینی برای این دشت بین ۱۵ تا پنج سانتیمتر اندازه گیری شد.

وی تصریح کرد: در این دشت در طول ۳۰ سال از سال ۱۳۱۱ تا ۱۳۴۶ تعداد چاهها از ۲۰۹ حلقه به هزار و ۷۹۸ حلقه و میزان برداشت سالیانه از ۱۴۹ به ۸۳۹ میلیون مترمکعب رسیده که این برداشت بی رویه سبب افت حدود ۲۵ متری سطح آب و در این مدت میزان فرونشست زمین حدود ۱۰ درصد افت سطح آب زیرزمینی گزارش شده است.

بختیاری گفت: در دشت اختیارآباد کرمان نیز فرونشست زمین و تشکیل فروچاله بر اثر افت سطح آبهای زیرزمینی گزارش شده که به دلیل برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی، دشتهای استان یکی پس از دیگری دچار فرونشست شده و سطح آنها توسط زمین بلعیده می شود.

وی ادامه داد: ۱۶ سال کاهش بارش و نزولات جوی و خشکسالی نقاط مختلف استان کویری و خشک کرمان را با بحران جدی و کمبود آب مواجه کرده و به تبع آن با حفر چاههای متعدد و برداشتهای بی رویه از سفره های آب زیرزمینی برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت سفره های آبی این استان بشدت پایین آمده است.

وی گفت: برای مثال در دشت کرمان میزان افت سطح آب زیرزمینی از سال ۱۳۴۳ تا ۱۳۸۳ حدود ۲۹،۹۳ متر بوده که به ازاء هزار متر افت سطح آب ۳۸ سانتیمتر نشست زمین را داریم و بیشتر دشتهای جنوب استان کرمان در مناطقی مانند قلعه گنج، منوجان، جیرفت، عنبرآباد و دشت ارزوئیه در غرب و دشتهای فهرج و ریگان در شرق پدیده فرونشست را داریم و هیچ منطقه ای در استان از خطر فرونشست در امان نیست.

بختیاری افزود: در دشت رفسنجان بحرانی ترین دشت ایران هر ۱۰ متر کاهش سطح آب معادل ۴۲ سانتیمتر نشست زمین و در دشت سیرجان کاهش ۲۷ سانتیمتری نشست زمین را داریم و در دشت کرمان، زنگی آباد، دق کاظم، روستای علی آباد و نصرت آباد در شمال شهر کرمان شکافهای متعددی به چشم می خورد.

وی پدیده خشکسالی و هجوم آبهای شور به طرف آبهای شیرین را دو عامل تهدید کننده آب شرب دانست و گفت: از دیگر منابعی که به شور شدن آبهای شیرین می انجامد شور شدن آبهای زیر زمینی بر اثر برآمدگی لایه آب شور به داخل آب با کیفیت مطلوب می باشد.

او اظهار کرد: این روند در مناطقی صورت می گیرد که یک لایه آب شور در زیر لایه آب شیرین قرار گرفته و با آن در تماس می باشد تحت این شرایط با پمپاژ کردن آب شیرین در حد زیاد به تدریج آب شور به داخل لایه شیرین که رو به کاهش است راه می یابد و در نتیجه کیفیت آب مطلوب کاهش می یابد که به پدیده ˈمکش مخروطیˈ معروف می باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: نمونه بارز این عمل در دشت زرند حوالی روستای آبنیل به وضوح دیده می شود که ورود جبهه آب شور به آبخوان باعث تغییر کیفیت آب شیرین سفره آب زیرزمینی می شود و علاوه بر آن آبخوان از نمک آلوده شده و ساعتها وقت لازم دارد تا بتوان با تزریق آب شیرین و گاهی از طرق مختلف تغذیه طبیعی و مصنوعی اثرات آب شور را شست و شو داد و بیرون راند.

شهر کرمان در وضعیت حاد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان می گوید هم اینک حدود ۱۳۰ هزار مترمکعب در شبانه روز یا به عبارتی نزدیک به ۱۵۵۰ لیتر بر ثانیه آب وارد شهر کرمان و مصرف می شود.

ˈمحمد طاهریˈ افزود: برآورد نیاز تابستان ۹۳ و فصل گرما برای شهر کرمان ۲۱۰۰ لیتر بر ثانیه آب بوده که حدود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه در شهر کرمان کم داریم تا بتوانیم رضایتمندی مردم را در حد مطلوب داشته باشیم.

وی تصریح کرد: این کسری را هم اینک با مدیریت مصرف و موکول نمودن نوبت ذخیره آب به پایان شب اداره می کنیم.

او گفت: ظرفیت تامین آب در محدوده شهر کرمان بیشتر از ۱۵۰۰ یا ۱۶۰۰ لیتر نیست لذا توصیه اکید به مردم این است که در مصرف آب صرفه جویی و به اندازه نیاز مصرف کنند و از مصارف غیرضروری مانند شستن خودرو و حیاط منازل بطور جدی خودداری شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان افزود: آبیاری باغچه ها نباید در ساعات اوج مصرف صورت گیرد بلکه باید در ساعات پایانی شب با حداقل مصرف انجام شود.

وی از انجام مکاتبات با ادارات، مراکز آموزشی و نظامی و شهرداریها برای بهینه سازی مصرف آب خبر و ادامه داد: این مکابتات از اسفند ماه گذشته انجام و از این مراکز خواسته شده تاسیسات خود را بازسازی و بهسازی کنند که مصرف آب به حداقل برسد، جلوی نشتی آب را بگیرند و آبیاری فضای سبز را مدیرت کنند که بی رویه مصرف نشود زیرا بخش عمده آب در مراکز دولتی و عمومی مصرف می شود.

طاهری تصریح کرد: آب شهر کرمان جیره بندی نشده که یک منطقه آب داشته و منطقه دیگر آب نداشته باشد بلکه از ساعت ۱۱ شب تا نیم ساعت قبل از اذان صبح شبکه را ذخیره سازی می کنیم تا مردم در ساعات اوج گرما و مصرف در رفاه باشند.

وی گفت: معمولا ساعاتی که ذخیره سازی می شود بیش از ۹۰ درصد مردم مصرفی ندارند و این روش نسبت به جیره بندی تبعات کمتر و رضایتمندی بیشتر دارد.

او ادامه داد: در سایر شهرهای استان به جز یکی دو شهر کوچک مشکل خاصی وجود ندارد بطوری که در شهرهای قلعه گنج و رودبار در جنوب استان به ازاء هر اشتراک دو مترمکعب آب تولید می کنیم در حالی که به ازاء هر اشتراک در شهر کرمان کل ظرفیت تامین ۸۰۰ لیتر در شبانه روز است.

طاهری گفت: با این وجود در قلعه گنج و رودبار مشکل داریم که دلیل آن انشعابات غیرمجاز است بطوری که معادل دو برابر انشعابات مجاز، انشعاب غیرمجاز وجود دارد.

وی تصریح کرد: جمع آوری انشعابات غیرمجاز از دست شرکت آب و فاضلاب به تنهایی بر نمی آید گرچه پیمانکاران متعددی را بکار گرفتیم که انشعابات را جمع کنند اما از ائمه جمعه تا مجموعه های فرهنگی، اجتماعی، قضایی و انتظامی باید ما را کمک و یاری کنند تا بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی درباره اقدامات زیربنایی برای تامین آب شهر کرمان نیز گفت: طرح تامین آب کوتاه مدت کرمان از سد شهیدان امیر تیموری است که هم ساخت سد و هم پروژه انتقال آب توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه ای کرمان در حال اجرا است اما این طرح از کمبود منابع مالی رنج می برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کرمان اضافه کرد: امیدواریم این طرح با تخصیص منابع مالی سرعت بگیرد اما به نظر می رسد زودتر از پنج شش سال آب به شهر کرمان نرسد لذا باید خود را آماده کنیم با وضیت حاد شهر را اداره کنیم و مردم به حداقل مصرف عادت نمایند.

وی گفت: هم اکنون جز شهر کرمان در سطح استان از نظر تامین آب در وضعت خوب و پایداری هستیم که امیدواریم تا پایان تابستان این وضعیت را ادامه دهیم.

۹۴۱ روستا در استان کرمان با تانکر آبرسانی می شود

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمان هم گفت: ۹۴۱ روستا در استان هم اکنون با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

ˈمجید جمالی زادهˈ افزود: حدود ۴۰ دستگاه تانکر سیار ملکی و استیجاری به این تعداد روستا آبرسانی می کنند و از این تعداد حدود ۶۳۹ روستا فاقد شبکه آب آشامیدنی و جزو روستاهایی هستند که لوله کشی نشده است.

وی گفت: ۲۲۷ روستا نیز شبکه های زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که کمبود آب دارند و با تانکر سیار آبرسانی می شوند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمان اضافه کرد: ۷۵ روستا هم مشکل کیفی دارند یعنی منابع آب آنها کیفیت لازم را ندارد.

وی گفت: در مجموع آبرسانی سیار به ۳۲ هزار و ۹۶۵ خانوار در ۹۴۱ روستای استان کرمان در حد آب آشامیدنی انجام می شود.

جمالی زاده اظهار کرد: تانکر ثابت در تمامی این روستاها نصب شده و تانکر سیار آب را براساس نیاز و درخواست اهالی در تانکرهای ثابت دو هزار، پنج هزار و ۱۰ هزار لیتری تخلیه می کند.

وی تعداد کل روستاهای استان کرمان را پنج هزار و ۹۱۵ روستا ذکر و بیان کرد: از این تعداد هم اینک دو هزار و ۱۱۴ روستا زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند که شبکه دارند.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی کرمان افزود: این شرکت به هزار و ۵۹۴ روستای بالای ۲۰ خانوار جمعیت و ۵۲۰ روستای زیر ۲۰ خانوار جمعیت در این استان در قالب تاسیسات شبکه خدمات می دهد.

وی با اشاره به گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در استان کرمان گفت: هم اینک ۵۱۶ روستا دارای شبکه آب آشامیدنی در استان با کمبود آب مواجه هستند که ۵۲ هزار و ۸۰۳ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۲۳۵ هزار و ۷۱۰ نفر را شامل می شوند.

او حجم کمبود آب کونی را حدود ۵۶۶ لیتر بر ثانیه عنوان و اضافه کرد: نیاز آبی این جمعیت هزار و ۱۵۶ لیتر در ثانیه است که تولید ما اکنون ۵۹۰ لیتر بر ثانیه است و ۵۶۶ لیتر کمبود داریم.

جمالی زاده تصریح کرد: در آن دسته از روستاهایی که کمبود آب شدید باشد با تانکر سیار آبرسانی می شود و جبران کمبود آب در بقیه مناطق به صورت جیره بندی است.

وی بخش زیادی از این کمبود را به دلیل نبود مدیریت مصرف دانست و گفت: به وی‍ژه در روستاهایی که انشعابات غیرمجاز وجود دارد و با توجه به مصرف بی رویه در بخش کشاورزی با مشکل مواجه می شویم و جیره بندی بیشتر در این مناطق است.

او افزود: مشکل ساکنان اینگونه روستاها برای جیره بندی در زمستان برطرف می شود چون مصرف کاهش می یابد اما با آغاز فصل بهار و تابستان حجم مصرف زیاد و مشکل هم تشدید می شود.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمان با اشاره به این که وضعیت آب روستایی در سال جاری مشابه پارسال است گفت: اقداماتی کوتاه مدت برای رفع مشکل کمبود آب قبل از فصل تابستان پیش بینی شده است.

وی حفر شش حلقه چاه، تجهیز هفت حلقه چاه، اجرای ۱۲ کیلومتر خط انتقال، ساخت دو ایستگاه پمپاژ، بهسازی دست کم چهار دهنه چشمه، اجرای پنج کیلومتر خط برق برای تجهیز چاهها، کف شکنی ۱۱ حلقه چاه، اجاره آب از ۱۱ قنات کشاورزی و بخشی به صورت آبرسانی سیار را حجم کار کوتاه مدت برای گذر از کم آبی تابستان امسال ذکر کرد.

استان کرمان با ۲۳ شهرستان حدود سه میلیون نفر جمعیت دارد.